نهایت علم elmend
مدیرعامل مركز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق مطرح كرد؛

ضرورت راه اندازی کرسی های فقه ناظر بر اکوسیستم استارتاپ

ضرورت راه اندازی کرسی های فقه ناظر بر اکوسیستم استارتاپ

به گزارش نهایت علم حجت الاسلام قطبی از ورود مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به مدار تبدیل ارزش ها به مدل خبرداد و اظهار داشت: تبدیل دانش به مهارت ضروری می باشد.



به گزارش نهایت علم به نقل از مهر، حجت الاسلام محمد قطبی در نشست مشترک مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که با موضوع «کاربردی سازی علوم» برگزار شد، گفت: امروزه در دنیا، کاربردی سازی امور بسیار مهم بوده و اتفاق های خوبی به ویژه در رشته های فنی مهندسی و صنعت رخ داده است، ولی در زمینه علوم انسانی و اسلامی کمتر پرداخته شده است.
وی تصریح کرد: گاهی اوقات، کاربردی کردن یک یافته علمی به آگاهی بخشی است، یعنی یک حکم فقهی را پیدا کرده ایم، بطورمثال نماز بامداد دو رکعت می باشد، این یک مدل است که آگاهی بخشی شود، کاربردی هم می شود و مخاطب هم عمل می کند.
ضرورت تبدیل دانش به مهارت
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: سطح دوم کاربردی سازی، تبدیل به مهارت است، نه فقط دانش، آگاهی و اطلاع، یعنی علاوه بر آگاهی باید به یک مهارت تبدیل گردد و نیازمند یک آموزش ضمنی هم هست، بطورمثال وقتی آگاهی پیدا می نماییم که نماز بامداد دو رکعت است، برای نمازخواندن مهارت هم لازم دارد که بدین شکل باید سجده رفت اما باید به یک مدل، الگو و فناوری تبدیل گردد.
وی اشاره کرد: صرف آگاهی بخشی یافته علمی مشکلی از مردم را رفع نمی کند، ولی وقتی توسط فناوری وارد زندگی مردم شود، کاربردی می شود، مانند جوش آمدن آب در ۱۰۰ درجه و استفاده از پکیج به جهت اینکه خانه گرم شود. لازمه کاربردی سازی درصد بالایی از یافته های علمی ما تبدیل شدن به مدل، الگو و فناوری است.
تبدیل ارزش ها به روش های فناورانه در مرکز ملی اشراق
وی، تمرکز کارهای مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق را تبدیل ارزش ها به روش های فناورانه عنوان نمود و اضافه کرد: در این مرکز بنا نیست که قسمتی از یافته را آگاهی بخشی کرده یا کتابی را چاپ نماییم، بلکه کار مرکز ملی اشراق این است، تیم هایی که بتوانند ایده ای را بیاورند که یک یافته دینی یا ارزش فرهنگی عام بتواند در یک قالب مدل سازی کنند، پذیرش، آموزش و مشاوره می دهیم و مکان و امکانات در اختیار گذاشته و منتورهایی را مشخص می نماییم که ایده را راهبری کند و یافته ذهنی به محصول تبدیل گردد و در نهایت، این محصول در بازار حضور پیدا کند و یک ارزش فرهنگی به شکل محصول به دست مخاطب برسد و درآمد محصول، تاب آوری را شکل بدهد و محصول روی پای خودش بچرخد.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اشاره کرد: گفتارها و ادبیات های علمی را جستجو کرده و پشتوانه ای در اندیشه بزرگان پیدا کردیم؛ در بند نهم بخش اول کتاب مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی بحث دو نوع اجتهاد مطرح می شود: وقتی احکام و دستورات خدا را از قرآن و روایات استخراج می نماییم، یعنی فهم خواست خدا از ما مانند مبارزه با ظالم، اجتهاد نوع اول است و اگر توانستید این مفهوم و ارزش دینی را بصورت یک مدل، در جامعه اجرا کنید، این اجتهاد نوع دوم می باشد، مانند راهپیمایی روز قدس که یک الگوی مبارزه با ظالم است.
وی اظهار داشت: در مباحث دینی بسیاری از این موارد است. مثال دیگر این که محافظت از طبیعت، خواست خدا است که باید یک مدل بنام روز درختکاری در جامعه اجرا شود. آقای ذبیح الله نعیمیان در کتاب «اصول و مبانی حکم حکومتی» در ۴ چهار جلد اجتهاد تدبیری را بیان می کند و این را از وظایف ولی فقیه می داند که برای اداره جامعه از آن استفاده می نماید، مانند اجازه امضای برجام.
قطبی درباب پذیرش ایده در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: در قرار نیست که خودمان ارزش ها را لیست کرده و به فناوری تبدیل نماییم و الگو در جامعه پیاده نماییم، بلکه مدلمان را اینطور تعریف کردیم که اگر فردی در سطح جامعه ایده ای داشت و داور تشخیص داد که این ایده می تواند تقاطعی بین ارزش و عینت بوجود آورد، مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به این ایده کمک خواهد کرد، بطورمثال به یک ایده پرداز که ایده اش در حوزه کرامت انسانی ناشنوایان است، کمک می نماییم.
وی اضافه کرد: کلیت این تقاطع را که یک ارزش فرهنگی را به یک عینیت تبدیل کند «ترجمه» می نامیم؛ ترجمه یک ارزش به یک روش، که گاهی این روش قانون است، گاهی عادت واره سازی، گاهی آئین سازی و گاهی از جنس محصول سازی است که این محصول می تواند تسبیح، مهر، کتاب، اپلیکیشن و.... باشد.
حمایت از ایده های دارای ترجمه ارزش فرهنگی به روش عینی، در مرکز ملی اشراق
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تبیین کرد: کار این مرکز، پشتیبانی از ایده هایی است که توانایی دارند تا یک ارزش فرهنگی را به یک روش عینی ترجمه کنند. باید نسبت به ایده پردازان پایش، صیانت و کمک نماییم تا از راه منحرف نشوند و فقط به فکر درآمدزایی باشند.
رویداد «کاریزنگار» منطق آموزش های لازم ایده پردازان
وی با اعلان اینکه ایده پردازان باید سپری کردن مسیر پیشرفت در سطح بازار را تجربه کنند، تصریح کرد: در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق آموزش های لازم را به ایده پردازان می دهیم و کل این منطق را رویداد «کاریزنگار» نامگذاری کرده ایم.
وی با اعلان اینکه در رویداد «کاریزنگار» تقاطعی ایجاد می نماییم تا در تضارب، ایده خوبی شکل می گیرد، اظهار داشت: رویداد «کاریزنگار» علاوه بر این که که تقاطع بین یافته و خواسته ها ایجاد می کند، یک رویداد مدرن است.
ضرورت راه اندازی کرسی های فقه ناظر بر اکوسیستم استارتاپ
حجت الاسلام قطبی گفت: استارتاپ ها احکامی دارد، اگر کرسی های فقه ناظر بر این اکوسیستم، داشته باشید، کمک بزرگی است، البته آیت الله مدرسی یزدی کرسی فقه استارتاپ ها را آغاز نموده اند.
ورود مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به مدار تبدیل ارزش ها به مدل
وی، فناوری فرهنگی را حوزه کاری مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق عنوان نمود و اضافه کرد: ورود مرکز در مدار تبدیل ارزش ها به مدلها است که اصلاحاً «فناوری فرهنگی» گفته می شود و مستقیم هم خودمان صف اجرا نیستیم، اما از کسانی که ایده ای را به یک محصول یا خدمت برسانند، حمایت می نماییم و عمده کار این مرکز، تبدیل ایده به محصول و خدمت است؛ بعنوان مثال، با توجه به این که مشورت، یک ارزش دینی است و کسی توانسته این ارزش را به خدمت تبدیل کند، مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق حمایت می کند، بطورمثال کلینیک های مشاوره ای ازدواج یا تبدیل ارزشی مثل حفظ کرامت بچه های ناشنوا به یک اپلیکیشن.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اشاره کرد: باید بخش خصوصی را در جهت ترویج و تبلیغ دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی به طور اپلیکیشن، کتاب و… فعال کنیم؛ بعنوان مثال، این امکان وجود دارد که مجموعه ۳۳ جلدی «فرهنگ قرآن» با تکنیک های فناورانه به یک اپلیکیشن تبدیل گردد تا ائمه جمعه و جماعات و همه محققین از آن استفاده کنند، این منبع وجود دارد، ولی دسترسی نیست.
حجت الاسلام قطبی اظهار داشت: عینکی که ما به چشم می زنیم و به موضوع نگاه می نماییم از زاویه دید فناوری است، نه فقه و تاریخ و…؛ ممکنست چند کار در پژوهشکده فقه و حقوق صورت گرفته و اولویت بندی هم شده باشد ولی این اولویت بندی از زاویه دید فناور نباشد.
وی ضمن تشریح کارهای مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، گفت: در این مرکز کریدور میزبانی و رشد داریم که پذیرش، آموزش، مشاوره و منتورینگ می نماییم و خدمات و امکانات می دهیم تا ایده به یک شرکت خلاق تبدیل گردد که تحت عنوان «سه دال» فعالیت می کند.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به بعد آموزشی این مرکز پرداخت و اظهار داشت: تمام آموزش های عمومی فناوری فرهنگی که لازم بود را تولید و تامین کردیم و در اپلیکیشنی با عنوان «مدرسه فناوری فانوس» منتشر کردیم که این اپلیکیشن بوسیله کافه بازار قابل دریافت است که بیش از ۱۰۰۰ فایل آموزشی در این نرم افزار بارگذاری شده است.
از تبدیل ایده به بنگاه تجاریِ فرهنگی بدون چشم داشت مالی
وی با اعلان اینکه از دیگر کارهای مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق «چارسوق» است، اشاره کرد: وقتی تیم ایده ها به شرکت تبدیل شدند، باید برای این شرکتها مشتری پیدا شود، بطورمثال ۱۰۰۰ نفر مشتری برای یک اپلیکیشن جذب شود. در این مرکز، پس و پیش کار این فعالیت ها را انجام می دهیم که اگر ایده ای به این مرکز مراجعه کرد، به این ایده که در ثبت شرکت، مالیات، بازاریابی و… به مشکل می خورد، کمک خواهیم کرد تا این ایده به یک شرکت تبدیل گردد و ما هم هیچ توقعی نداریم، نه سهامی می گیریم و نه پولی، فقط کمک می نماییم تا بتواند کارش را ادامه دهد و به یک بنگاه تجاری فرهنگی تبدیل گردد.
وی با اعلان اینکه در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق همه این کارها را انجام می دهیم تا یک ایده به یک خدمت تبدیل گردد، اظهار داشت: تبدیل شدن به عادت واره، بخشنامه و قانون هم جز فناوری است که هنوز در مدار کار این مرکز قرار نگرفته است.
سیف الله صرامی «رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در این جلسه مشترک گفت: موضوع اصلی این پژوهشکده، کاربرد فقه است و از ابتدا همه فعالیت هایمان کاربردی و حضور در صحنه ها بوده است، پس افتتاح مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق موجب خرسندی ما شد که هدف کاربردی سازی پژوهشکده فقه و حقوق را با معیارهای مرکز اشراق تطبیق دهیم.
وی اظهار داشت: برای رسیدن به هدف دفتر تبلیغات اسلامی که تأثیرگذاری است، باید ارتباط برقرار نماییم و بنا داریم که با بخش هایی که با موضوع نوآوری و کاربردی سازی ارتباط دارند، مرتبط شویم تا نسبت به نقاط ضعف خود آشنا شویم، چونکه بنظر می رسد نوآوری و کاربردی سازی، ارتباطات تنگاتنگی با هم دارند؛ در حقیقت نوآوری زمانی خوب است که بتواند باری را از دوش جامعه بردارد و تأثیری در جامعه داشته باشد، به هر حال، هدف مان این است که تطبیق و همگرایی صورت بگیرد.


منبع:

1400/08/19
12:13:58
5.0 از 5
604
تگهای خبر: استارتاپ , تولید , چاپ , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
نهایت علم