کشف یک پدیده نجومی جدید

دانشمندان انفجار ستاره ای جدیدی را معروف به ˮریز نواخترˮ یا ˮمیکرو نوواˮ(micronova) کشف کردند که در مدت کوتاهی ایجاد و ناپدید می شود.

به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، دانشمندان نوع جدیدی از پدیده های نجومی را کشف کرده اند.
یک تیم بین المللی از اخترشناسان تقریباً یک سال تمام را روی درخشش ​​نوری که از جسد یک ستاره مرده ساطع شده بود و آنها را کاملاً گیج کرده بود، سپری کردند.
آنها حالا به این نتیجه رسیده اند که نوع جدیدی از انفجار ستاره ای را مشاهده و شناسایی کرده اند که آنرا "ریز نواختر" یا "میکرو نووا" نام نهاده اند.
محققان با استفاده از "تلسکوپ بسیار بزرگ"(VLT) متعلق به رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) شاهد انفجارهای گرماهسته ای کوچکی روی ستاره های کوتوله سفید بودند که تاکنون دیده نشده بود و تنها چند ساعت طول کشید.
یک ستاره کوتوله سفید، هسته متراکم ستاره ای مانند خورشید خودمان است که سوخت آن تمام شده است، اما مانند یک ستاره بزرگتر منفجر نمی گردد.
هنگامی که یک کوتوله سفید با یک ستاره بزرگتر جفت می شود، می تواند هیدروژن را از همدم خود بدزدد. در نهایت، این هیدروژن در یک انفجار گرماهسته ای عظیم به نام "نواختر"(nova) با هلیوم درآمیخته می شود.
"ناتالی دگنار" اخترشناس دانشگاه "آمستردام" هلند و یکی از نویسندگان این مطالعه که مشاهدات میکرونوواهای جدید را توصیف می کند، اظهار داشت: چنین انفجارهایی سبب می شود تا تمام سطح کوتوله سفید بسوزد و برای چند هفته به شدت بدرخشد.
محققان اما هنگام تجزیه و تحلیل داده های "ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذر"(TESS) متعلق به ناسا، جرقه های درخشانی را مشاهده نمودند که تنها چند ساعت به صورت همزمان در سطح ستارگان ادامه داشت. آنها با استفاده از "تلسکوپ بسیار بزرگ" تأیید کردند که این انفجارهای کوچک، نوع جدیدی از نواختر هستند که در مناطق خاصی از کوتوله های سفید رخ می دهند.
"پل گروت" ستاره شناس دانشگاه "رادبود" هلند که یکی از نویسندگان این مطالعه است، می گوید: برای نخستین بار دیدیم که همجوشی هیدروژن می تواند به صورت محلی هم اتفاق بیفتد. سوخت هیدروژن را میتوان در پایه قطب های مغناطیسی بعضی از کوتوله های سفید قرار داد، به صورتی که همجوشی فقط در این قطب های مغناطیسی اتفاق می افتد. این منجر به انفجار بمب های میکرو همجوشی می شود که حدود یک میلیونم قدرت انفجار نواختر را دارند، ازاین رو، "میکرو نووا" نامیده می شوند.
برخلاف بکارگیری اصطلاح "ریز" یا "میکرو" در نام این پدیده، ریزنواخترها هنوز هم انفجارهای بسیار قدرتمندی هستند. محققان این نظریه را مطرح نمودند که یک ریزنواختر در حدود 20 میلیون تریلیون کیلوگرم ماده می سوزاند که معادل 3.5 میلیارد برابر هرم بزرگ جیزه در مصر است.
باآنکه دانشمندان تابحال تنها سه رویداد از این دست را رصد کرده اند، اما فکر می کنند که ریزنواخترها امکان دارد به صورت منظم در سرتاسر کهکشان اتفاق بیفتند و به علت عمر کوتاهشان به آسانی از شناسایی فرار کنند.
"سیمون اسکارینگی" ستاره شناس دانشگاه "دورهام" در بریتانیا که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، اظهار داشت: این پدیده در واقع امکان دارد کاملاً رایج باشد، اما چون بسیار سریع رخ می دهد، به سختی میتوان آنرا در عمل مشاهده کرد.
به این ترتیب، محققان امیدوارند که از این پس، بیشتر برای یافتن و مطالعه ریزنواخترها تلاش کنند.
این مطالعه جدید در مجله Nature انتشار یافته است.

1401/02/02