نهایت علم elmend
با استفاده از اسكوتر برقی؛

پژوهش پژوهشگران دانشگاه تهران درباره ی راهکار جدید کاهش ترافیک شهری

پژوهش پژوهشگران دانشگاه تهران درباره ی راهکار جدید کاهش ترافیک شهری

نهایت علم: مطالعه اخیر پژوهشگران دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران، امکان استفاده از سامانه اسکوتر برقی اشتراکی در تهران و شرایط پذیرش اجتماعی این فناوری را مورد سنجش قرار داده است.



به گزارش نهایت علم به نقل از دانشگاه تهران، مطابق یافته های پژوهش انجام شده در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران، استفاده از سامانه های اسکوتر برقی اشتراکی می تواند یک شیوه سفر جایگزین برای ترابری پایدار و سازگار با محیط زیست باشد.
به گفته دکتر مهدی صمدزاد، استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران، سامانه های اسکوتر برقی اشتراکی در سال ۲۰۱۷ معرفی شده اند و مطالعات انجام شده عمدتا نشان دهنده نتایج مثبت استفاده از این سامانه ها برای سفر در مسافت های کوتاه تا متوسط بوده است.
اسکوتر برقی از وسایل نقلیه مشابه مانند دوچرخه برقی کوچک تر و نسبتاً ارزان تر است و در عین حال یک وسیله سبز به شمار می آید که تولید آلاینده نمی نماید. بعلاوه از آنجائیکه در خیلی از مناطق شهری، ایستگاه های مترو یا اتوبوس تندرو در فاصله های نسبتاً دور از مبدأ یا مقصد نهایی قرار دارند، اسکوتر برقی اشتراکی می تواند کمک شایانی به افزایش سطح دسترسی به شیوه های ترابری همگانی کند.
صمدزاد، پژوهشگر حوزه برنامه ریزی حمل و نقل، در ارتباط با شرایط استفاده از این فنآوری نو توضیح داد: برای بسط استفاده از اسکوترهای برقی اشتراکی، موانع مختلفی وجود دارد که همچون با اهمیت ترین آنها می توان به کمبود مسیرهای اختصاصی ایمن اشاره نمود. با اینحال نخستین عامل اثرگذار بر گسترش استفاده از اسکوتر برقی اشتراکی به عنوان یک شیوه جدید ترابری، میزان پذیرش اجتماعی آنست.
وی درباره ی مطالعه ای که بتازگی انجام گرفته است، اظهار داشت: در این مطالعه، از مدل روانشناسی اجتماعی موسوم به «مدل پذیرش فناوری توسعه یافته» بهره گرفته ایم تا میزان اثرگذاری عواملی از قبیل مشخصات سامانه (سازگاری، مزیت نسبی، لذت درک شده، ارزیابی قیمت)، مشخصات فردی (آگاهی زیست محیطی، نگرانی از حفظ حریم خصوصی، اعتماد، نوآوری شخصی) و هنجارهای اجتماعی (هنجارهای ذهنی) را بر تصمیم افراد جهت استفاده از اسکوتر برقی اشتراکی ارزیابی نماییم.
نویسنده کتاب «مقاومت مصالح» همین طور اضافه کرد: بر طبق این مطالعه که بر روی یک جامعه آماری از ساکنان کلانشهر تهران انجام شده است، مهم ترین عوامل اثرگذار بر تمایل ایشان جهت استفاده از این سامانه ها ناظر بر افزایش دسترسی، اجتناب از ترافیک و صرفه جویی در زمان / هزینه بود. همین طور مولفه هایی نظیر اعتماد، هنجارهای ذهنی و گرایش به استفاده از نوآوری به عنوان عامل های مهم بعدی شناخته شده اند. افراد هنگام انتخاب استفاده از اسکوتر برقی به قضاوت دیگران اهمیت می دهند، هرچند اثرپذیری استفاده کنندگانی که تمایل به آزمودن تکنولوژیهای جدید دارند، کمتر خواهد بود. آگاهی زیست محیطی، برداشت افراد از سهولت استفاده، و ارزیابی ایشان از قیمت با نگرش مثبت به اسکوتر برقی همبستگی دارند. در نهایت نگرانی نسبت به حفظ حریم خصوصی تنها عاملی است که دارای اثر منفی بر تمایل به استفاده از این سامانه است.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ارتباط با ابعاد دیگر استفاده از این فنآوری تاکید کرد: تنظیم مقررات شرکت های ارائه کننده خدمات ترابری خرد (micromobility) یک چالش مهم می باشد. این شرکتها به سبب مسائل ایمنی که به جهت پارک نامناسب اسکوترها و تأثیر آنها بر تردد عابران پیاده به وجود می آید مورد انتقاد قرار گرفته اند. همین طور حوادث منجر به جرح در استفاده از این وسایل نقلیه در کشورهای دیگر موجب نگرانی های جدی شده است. در این خصوص اعمال قید حداقل سن و محدود ساختن تعداد وسایل نقلیه اشتراکی مستقر در یک منطقه خاص، می تواند مؤثر باشد. سامانه های ترابری خُرد باید در شبکه های ترابری موجود، مانند سامانه ترابری همگانی، ادغام شوند تا مزایای محیط زیستی و افزایش دسترسی آنها عملیاتی شود. همین طور توسعه مسیرهای محافظت شده و توسعه پارکینگ مناسب برای اسکوترها حائز اهمیت می باشد.
صمدزاد اشاره کرد: سامانه های اسکوتر برقی اشتراکی دارای این ظرفیت هستند که به عنوان یک شیوه سفر جایگزین برای ترابری پایدار و سازگار با محیط زیست ایفای نقش کنند. ولی دستیابی به این ظرفیت نیازمند برنامه ریزی دقیق، وضع مقررات جامع و همکاری بین شرکت های ارائه کننده خدمات، شهرداری ها و دیگر ذینفعان است. توسعه مسیرهای اختصاصی ایمن، صیانت از اطلاعات مربوط به سفرهای کاربران و ارائه مشوق های یارانه ای همچون پیش نیازهای موفقیت سامانه های اسکوتر برقی اشتراکی خواهد بود.
این پژوهش بتازگی در نشریه «سیاست گذاری حمل ونقل» از طرف الزویر انتشار یافته و از مسیر پیوند زیر دست یافتنی است: What are the factors affecting the adoption an use of electric scootert sharing systems from the end user's perspective?

1402/02/01
16:42:38
5.0 از 5
306
تگهای خبر: پژوهشگر , تكنولوژی , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
نهایت علم