نهایت علم elmend

سایبرتراك ایلان ماسك انقلابی در صنعت خودروسازی

سایبرتراك ایلان ماسك انقلابی در صنعت خودروسازی

به گزارش نهایت علم 22 نوامبر شركت ˮتسلاˮ از اولین وانت برقی خود رونمایی نمود، اما مراسم رونمایی این خودرو چندان بی حاشیه هم نبود؛ چون كه در این مراسم تسلا به منظور تست استقامت این خودرو آزمایشی انجام داد كه به شكلی به شرمندگی مدیرعامل این شركت در مقابل حاضرین سالن منجر گردید.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا، "ایلان ماسك" (Elon Musk)، مدیر عامل شركت تسلا ۲۲ نوامبر طی رویدادی در لس آنجلس، از اولین وانت برقی این شركت به نام "سایبرتراك"(Cybertruck) رونمایی نمود. در اواسط مراسم به منظور تست تحمل ضربه، طراح این خودرو یك چكش بزرگ برداشت و به بدنه خودرو ضربه زد و بعد از آن همه شگفت زده شدند؛ چونكه بدنه این خودرو به حدی محكم بود كه هیچ آسیبی ندید، اما در دومین آزمایش كه پرتاب یك توپ فلزی به سمت شیشه این خودرو بود، همه شوكه شدند؛ چونكه بعد از پرتاب گلوله شیشه خودرو ترك برداشت، اما گوی فلزی وارد خودرو نشد و این در حالی بود كه قبل از این، ماسك ادعا كرده بود كه این وانت در مقابل یك اسلحه دستی ۹ میلی متری ضد گلوله است.
صرف نظر از این موضوع، شركت تسلا اعلام نمود كه بعد از رونمایی تا كنون ۲۵۰ هزار دستگاه از آنرا سفارش گرفته است. چنین استقبالی از یك خودرویی كه هنگام رونمایی از آن چنین اتفاقی رخ داده بود، بی سابقه است.
با این وجود تنها نكته ای كه در این بین می درخشد، این است خودرو های الكتریكی در جهان به سطح جدیدی از مقبولیت عمومی رسیده اند. از سال ۲۰۱۸، بیشتر از پنج میلیون خودروی الكتریكی در سراسر جهان خریداری شده اند.
كانادایی ها نسبت به اتخاذ این فناوری كمی كندتر عمل كرده اند، به شكلی كه تنها ۴۶ هزار خودروی الكتریكی در سال ۲۰۱۸ در این كشور به فروش رفته است. خودروی سایبرتراك تسلا دارای قابلیت های بسیاری است و از هر لحاظ می توان آنرا یك خودروی پیشرفته نامید.
این وانت برقی منحصربفرد از همان آلیاژ فولادی ساخته شده كه برای ساخت موشك "استارشیپ"(Starship) شركت "اسپیس ایكس"(SpaceX) مورد استفاده قرار گرفته است.
علاوه بر نكات مذكور این خودرو دارای باتری های لیتیوم یون، سیستم نرم افزار و سخت افزار رانندگی خودران و سقف مجهز به پنل های خورشیدی است.
ماسك در این زمینه در یك توئیت نوشت: سایبرتراك، گزینه دیگری نیز برای شارژ با انرژی خورشیدی خواهد داشت كه می تواند انرژی لازم را برای درنوردیدن ۲۴ كیلومتر با یك دفعه شارژ فراهم آورد. سایبرتراك با داشتن این خاصیت می تواند از عهده تامین انرژی خود برآید. شاید این وانت الكتریكی با اضافه كردن پنل های خورشیدی بتواند بین ۴۸ تا ۶۴ كیلومتر را طی روز بپیماید. میانگین مسافت طی شده در روز در آمریكا، حدود ۴۸ ساعت است.
بنظر می رسد كه طول سایبرتراك و شكل زاویه دار آن بتوانند انرژی حاصل از پنل های خورشیدی را دو برابر كنند. با وجود خاصیت های گفته شده در این مورد، نباید انتظار داشت كه سایبرتراك بتواند همه انرژی مورد نیاز خودرا از خورشید به دست آورد؛ برای اینكه كارآیی پنل های خورشیدی در این حد نیست.
تامین انرژی لازم برای پیمودن بین ۴۸ تا ۶۴ كیلومتر در روز، برای رانندگی اطراف شهر كافی خواهد بود اما شاید باز هم نیاز به وجود یك راه استاندارد برای پیمودن مسیرهای طولانی حس گردد. بااینكه ماسك در توئیت خود، انرژی حاصل از پنل های خورشیدی را فقط برای پیمودن ۲۴ كیلومتر كافی می داند، اما باید توجه داشت كه این نیرویی است كه از خورشید به دست می آید.
كارآیی بیشتر موتورهای بنزینی بین ۱۷ تا ۲۱ درصد است. برای خودرو های الكتریكی، تبدیل انرژی الكتریكی به نیرو برای حركت چرخ ها ۵۹ تا ۶۲ درصد است. سایبرتراك تسلا به سبب وزن و اندازه آن به احتمال زیاد نسبت به خودرو های سواری برقی كه هم اكنون در دسترس هستند، تا حدودی كارآمدتر است. با این وجود در مقایسه با سایر كامیونت های بنزینی، مزیت بهره وری ذاتی موتورهای برقی و آیرودینامیك سایبرتراك قابل توجه است.
خودرو های الكتریكی به سرعت در حال تبدیل شدن به بخش اصلی آینده حمل و نقل ما هستند. آنها این پتانسیل را دارند كه به میزان قابل توجهی انتشار كربن را كاهش دهند. آنها ابزار مهمی برای كاهش آلودگی هوا هستند.
فناوری ای كه در سیستم این خودرو ها استفاده می شود نیز منحصر به فرد است. این سیستم "خودرو به شبكه" (Vehicle-to-grid) نام دارد.
"خودرو به شبكه" سیستمی است كه در آن خودرو های برقی قابل شارژ توانایی مخابره اطلاعات با شبكه برق را در امتداد ارائه توان الكتریكی یا تنظیم میزان شارژ خودرو دارند.
"خودرو به شبكه" برای خودرو های برقی قابل شارژ، با امكان دریافت و ارسال انرژی امكان پذیر است. از آنجایی كه در بیشتر طول روز این گونه خودرو ها در پاركینگ هستند، امكان مناسبی جهت استفاده از باتری شان فراهم می شود. سایبرتراك تسلا با داشتن باتری عظیم خود، قابلیت V2G را داراست. این وسیله نقلیه همین طور دارای یك پریز برق ۱۲۰ ولت/۲۴۰ ولت است كه ممكنست در زمان قطعی برق خانه ها از آن استفاده نمود. تسلا دو مزیت اصلی دارد كه احتمالاً سایبرتراك را برنده خواهدنمود.
نخست، تسلا دارای یك شبكه شارژ پیشرفته و گسترده است كه به صاحبان محصولات خود اجازه می دهد تا به سرعت سوخت گیری كنند. هم اكنون بیشتر از ۱۴ هزار سوپرشارژر در سراسر جهان وجود دارد. یك سوپر شارژر تسلا، یك ایستگاه شارژ سریع ۴۸۰ ولت جریان مستقیم است كه شركت آمریكایی تولید خودروی تسلا برای خودرو های برقی خود ساخته است.
دوم، تسلا سرمایه گذاری زیادی در فناوری و ساخت باتری كرده است. "گیگافكتوری های"(Gigafactory) آن در حال گسترش و استفاده از انرژی تجدیدپذیر بیشتر، همچون انرژی خورشیدی، برای كاهش اثرات زیست محیطی باتری ها هستند. در نتیجه، تسلا قادر به تولید و توسعه بسیار زیاد از یك محصول است و احتمالاً می تواند وسایل نقلیه خودرا با قیمت پایین تر از رقبا به فروش برساند.
تسلا گیگافكتوری ۱ (Tesla Gigafactory 1) كارخانه تولید باتری های لیتیوم یون جهت استفاده در خودرو های شركت تسلا موتور است. این كارخانه در ایالت نوادای آمریكا واقع شده است.
علاوه بر تمام نكات ذكر شده رانندگی با خودرو های الكتریكی بسیار لذت بخش است. آنها تمیز، سریع و ارزان هستند و در همه شرایط آب و هوایی عملكرد خوبی دارند.



1398/09/19
14:37:17
5.0 از 5
4177
تگهای خبر: آمریكا , آینده , الكتریكی , انرژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
نهایت علم