نهایت علم elmend

تشخیص زودهنگام كووید-19 با نوارهای آزمایشی پیشرفته

تشخیص زودهنگام كووید-19 با نوارهای آزمایشی پیشرفته

تعدادی از پژوهشگران ˮدانشگاه استرثکلایدˮ (University of Strathclyde) گلاسگو در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه نوارهای آزمایش سریع کووید-۱۹ مبتنی بر بزاق شده اند که در مدت زمان ۱۵ دقیقه نتیجه آزمایش مشخص می شود.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققانی که این نوارهای آزمایشی سریع را تولید کرده اند، اعلام کردند این نوارها می توانند با هزینه کم به تولید انبوه برسند.
محققان دانشگاه استرثکلاید گفتند این نوارهای آزمایشی را با الهام از نوارهای آزمایش گلوکز که بیماران دیابتی از آنها جهت بررسی سطح قند خون خود استفاده می نمایند، ساخته اند.
نحوه استفاده از این دستگاه بدینگونه است که افراد نمونه بزاق خویش را روی نوار آزمایش قرار می دهند و سپس ادامه عملیات بوسیله ی یک ابزار انجام می شود. گفتنی است نتیجه این آزمایش نوین تنها در ۱۵ دقیقه مشخص می شود و این بدان معناست که این نوارهای آزمایشی سریع تر و راحتتر از روش های سنتی هستند و می توانند هر کدام با هزینه ای کمتر از ۱۶ سنت ساخته شوند. با عنایت به این که این نوارها تازه توسعه داده شده اند، ازاین رو محققان به صورت دقیق از دقت این آزمایش اطمینان ندارند.
جهت استفاده از آزمایش بیمار تنها باید بزاق خویش را مستقیماً بر روی نوار آزمایش قرار دهد که این مورد سبب می شود دیگر به سراغ روش های دیگر که طی آن می بایست یک سواب در داخل بینی خود قرار دهد، نرود. سپس نوار آزمایش به جای آن که به آزمایشگاه فرستاده شود، تنها بر روی یک ابزاری که بیمار دارد، قرار می گیرد.
در ادامه این نوار آزمایشی به دنبال آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین خواهد گشت. آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین گیرنده ای است که ویروس کرونا برای ورود و آلوده سازی سلول ها از آن استفاده می نماید. در آخر، نتایج را میتوان در مدت زمان ۱۵ دقیقه مشاهده کرد که این زمان کمی نسبت به زمان مشخص شدن آزمایش معروف "پی سی آر" است. چون که در آزمایش پی سی آر نتایج طی دو تا پنج روز مشخص خواهند شد.
محققان می گویند این آزمایشات به علت قابل حمل بودن و استفاده سریع و آسان در هر مکان و زمانی همچون در خانه یا هنگام رویدادهایی مانند بازی های ورزشی یا کنسرت قابل استفاده هستند.
دانشگاه استرثکلاید با شرکت" Aureum Diagnostics " برای تجاری کردن و سپس عرضه محصول به بازار همکاری کرده است. این شرکت درصدد است تا آزمایش را طی ۱۲ ماه آینده جهت استفاده اضطراری آماده کرده و طی ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده هم آنرا به بازار عرضه نماید.
باآنکه امکان دارد هنگام ورود این نوارها به بازار بیماری همه گیر کرونا به پایان رسیده باشد، اما باید گفت باز هم میتوان از این نوارها برای آزمایش سایر بیماری های تنفسی مانند "راینوویروس" استفاده نمود. ویروس سرماخوردگی انسانی یا "راینوویروس" (Rhinovirus) از شایع ترین عوامل عفونی در انسان ها و عامل اصلی بیماری سرماخوردگی است. راینوویروس ها در سرده ویروسی آنتروویروس و خانواده ویروسی پیکورناویریده طبقه بندی شده اند.




منبع:

1400/03/28
13:31:28
5.0 از 5
921
تگهای خبر: آینده , توسعه , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
نهایت علم