داروی جدیدی برای نابودی سرطان سینه

نهایت علم: یک داروی جدید با موفقیت توانست سلول های سرطان سینه را در موش ها از بین ببرد و سیستم تولید مثل آنها را بدون لطمه باقی بگذارد.

به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، بر اساس یک مطالعه جدید انتشار یافته در مجله Science Translational Medicine، یک روش جدید برای درمان سرطان سینه می تواند ۹۵ تا ۱۰۰ درصد از سلول های سرطانی را در موش ها، همراه با پیشروی یا متاستاز آنها در مغز، ریه ها، کبد و استخوان ها از بین ببرد.
این داروی جدید "ارسو"(ErSO) نام دارد و قادر می باشد به سرعت حتی تومورهای بزرگ را تا اندازه های غیرقابل تشخیص کوچک کند.
این مطالعه تحت نظر دانشمندان دانشگاه "ایلینوی" انجام شد. پروفسور "دیوید شاپیرو" استاد بیوشیمی و نویسنده اصلی این مطالعه اظهار داشت: حتی وقتی چند سلول سرطانی پستان زنده بمانند و تومورها را قادر به رشد مجدد بیش از چندین ماه کنند، تومورهایی که باردیگر رشد می کنند کاملاً با "ErSO" قابل درمان مجدد هستند.
وی ادامه داد: جالب توجه است که "ErSO" موجب از میان رفتن سریع اغلب متاستازهای ریه، استخوان و کبد و جمع شدن چشم گیر متاستازهای مغزی شده است، برای اینکه تومورهایی که به سایر نقاط بدن گسترش یافته اند بیشتر مسئول مرگ های ناشی از سرطان سینه هستند.
رفتار این دارو منوط به پروتئین گیرنده استروژن است که در بیشتر تومورهای پستان وجود دارد. این دارو هنگامی که به گیرنده استروژن متصل می شود، راه را برای ورود سلول های سرطانی به مرحله رشد سریع باز می کند، در عین حال آنها را از استرس اضافی محافظت می کند. به این مسیر، "پاسخ پیش بینی نشده پروتئین بازشونده"(a-UPR) گفته می شود که تولید پروتئین هایی را که سلول را از لطمه محافظت می کنند، تسریع می کند.
"شاپیرو" توضیح داد: "a-UPR" از قبل فعال است، اما در خیلی از سلول های سرطانی پستان در سطح پایین فعال است. مشخص شد که این مسیر، سلول های سرطانی را در مقابل کشته شدن توسط داروهای ضد سرطان محافظت می کند.
بگفته پژوهشگران، این داروی جدید به زودی وارد آزمایشات انسانی می شود.
مسیر "a-UPR" در ابتدا در سال ۲۰۱۴ توسط "شاپیرو" و "نیل آندروسکا" دانشمند دانشگاه علوم پزشکی "ایلینوی" کشف شد. در آن زمان، این زوج توسعه خودرا از ترکیبی اعلام نمودند که قادر به هدایت مسیر "a-UPR" به سمت فعالیت بیش از اندازه است که می تواند سلول های سرطان سینه را که حاوی گیرنده های استروژن هستند، از بین ببرد.
"دارجان دوراکی" یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: از آنجائیکه این مسیر در سلول های سرطانی هم اکنون فعال است، ما می توانیم آنرا بیش فعال نماییم و سلول های سرطانی پستان را به سمت مرگ هدایت نماییم.
"متیو بودرو" یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: از آنجائیکه حدود ۷۵ درصد از سرطان های پستان گیرنده های استروژن دارند، داروی "ErSO" در مقابل شایع ترین شکل سرطان سینه پتانسیل دارد. مقدار گیرنده های استروژن مورد نیاز "ErSO" برای هدف قرار دادن سرطان سینه خیلی کم است، بدین سبب این دارو ممکنست در مقابل تعدادی از سرطان های پستان که بطور سنتی بدون گیرنده های استروژن تلقی می شوند، موفق عمل کند.
بطور قابل توجهی قرار گرفتن موش ها در معرض میزان زیادی از این دارو هیچ نوع اثر سوء بر سیستم تولیدمثل آنها نشان نداد، همین طور این ترکیب در موش های صحرایی و سگ ها در دوزهای بسیار بالاتر از حد لازم برای درمان موثر، عملکرد خوبی داشت. این نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در مبارزه با از بین بردن سرطان سینه با کارایی بالا و حداقل عوارض جانبی است.
"شاپیرو" اظهار داشت: خیلی از سرطان های پستان با این دارو فقط در عرض سه روز بیش از ۹۹ درصد کاهش می یابند. "ErSO" سریع عمل می کند و تأثیرات آن بر روی سرطان های پستان در موش ها چشم گیر است. آزمایشات بالینی انسانی با گرفتن مجوزها پیش خواهد رفت و به دنبال بررسی اثربخشی "ErSO" در مقابل طیف وسیع تری از سرطان هایی هستیم که حامل گیرنده های استروژن هستند.

1400/05/03