کشف جدید پژوهشگران برای ترمیم بافت قلب

نهایت علم: پژوهشگران ˮکالج پزشکی بیلورˮ آمریکا در مطالعه اخیرشان از درمانی جدید برای ترمیم بافت قلب خبر داده‎اند.

به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، پژوهشگران آمریکایی در مطالعه اخیرشان با آزمایشاتی که بر روی موش‎ها انجام دادند، دریافتند که درمان با مولکولی به نام MCB-۶۱۳ بافت قلب را بعد از حمله قلبی شدید ترمیم می‎کند و از آسیب‎هایی که به نارسایی قلبی منجر می‎شود، جلوگیری می‎کند.
دکتر "لیزا کی مولانی" (Lisa K. Mullany) نویسنده ارشد این مطالعه از کالج پزشکی بیلور در این زمینه اظهار داشت: این یک کشف مهمست چونکه ممکنست به توسعه درمان‎های موثر و ایمن‎تری برای جلوگیری از پیشرفت نارسایی قلبی بعد از حمله قلبی منجر شود.
نارسایی قلبی بعد از حمله قلبی عامل اصلی مرگ و میر انسان‎ها است و هم اکنون هیچ درمان قطعی به جز پیوند قلب برای آن وجود ندارد. نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که قلب قادر به پمپاژ کافی نیست و نمی تواند جریان خون کافی را به اعضای بدن برساند.
پژوهشگران در مطالعات پیشین دریافته بودند که MCB-۶۱۳ پروتئین‎هایی به نام فعال کننده گیرنده های استروئیدی (SRCs) را تحریک می‎کند. این پروتئین‎ها مسئول تغییرات و رشد سلولی در طول رشد طبیعی و غیرطبیعی بافت‏ها هستند. بعد از حمله قلبی، بافت لطمه دیده زخم می‎شود که این امر به از دست دادن بافت و همین طور افزایش التهاب، زخم و کاهش عملکرد قلب منجر می‎شود و تمامی اینها از علایم بارز نارسایی قلبی ناشی از حمله قلبی هستند.
در این مطالعه پژوهشگران نشان دادند وقتی موش‎ها چند ساعت بعد از حمله قلبی، MCB-۶۱۳ را دریافت نمودند، این مولکول التهاب و زخم را کم کرد و از کاهش تدریجی عملکرد قلب جلوگیری کرد.

1400/06/17