رصد یک ستاره نوترونی درحال بلعیدن ستاره نزدیک خود!

به گزارش نهایت علم ستاره شناسان برای نخستین بار یک ستاره نوترونی را درحال بلعیدن ماده از یک ستاره نزدیک خود مشاهده نمودند که آنرا بعنوان یک ˮهیولای کیهانیˮ توصیف کرده اند.

به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، برای رصد یک ستاره نوترونی درحال بلعیدن ماده از یک ستاره نزدیک چه چیزی لازم است؟ طبق بیانیه مطبوعاتی دانشگاه "ساوتهمپتون"، محققانی که این تلاش را انجام دادند، تیمی از محققان از ۱۱ کشور با ۱۰ تلسکوپ هستند و نتیجه نهایی کار آنها یک تصویر مسحورکننده و یک پدیده فضایی است که تابحال ثبت نشده بوده است.
یک ستاره نوترونی گرسنه
تیمی متشکل از محققان ۱۱ کشور، فوران اخیر "دوتایی پرتو ایکس" معروف به "Swift J۱۸۵۸" را بررسی کردند.
"دوتایی پرتوایکس" یک گروه از ستارگان دوتایی هستند که پرتو ایکس ساطع می کنند. روش تابش این پرتو بدینگونه است که یکی از همدم ها(معمولاً سیاه چاله، ستاره نوترونی یا کوتوله سفید) مواد همدم دیگر را می بلعند و در این هنگام، این مواد به دور جرم کوچک تر می چرخند و دیسکی ایجاد می کنند که به آن "قرص برافزایشی" می گویند.
محققان از تلسکوپ های مختلفی همچون تلسکوپ فضایی "هابل" ناسا، ماهواره "XMM-نیوتن" آژانس فضایی اروپا، "تلسکوپ بسیار بزرگ"(VLT) سازمان رصدخانه جنوبی اروپا و "تلسکوپ گران کاناریاس"(GTC) اسپانیا استفاده کردند.
دکتر "هرناندز سانتیستبان" یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه "سنت اندروز" اظهار داشت: این دفعه ما شانس کیهانی را همراه خود داشتیم، چونکه توانستیم ۱۰ تلسکوپ را هماهنگ کرده و آنها را به سمت "J۱۸۵۸" نشانه برویم، در حالیکه این دوتایی پرتو ایکس کاملاً فعال بود. این به ما امکان داد تا اطلاعات بسیار بیشتری به دست آوریم، چونکه می توانیم از تکنیک های مختلف در طول موج های متفاوت استفاده نماییم.
اما چگونه این ستاره نوترونی توانسته است این همه ماده را از یک ستاره دیگر مصرف کند؟ همه اینها به علت کشش گرانشی قوی آن است که به آن اجازه می دهد گاز ستارگان دیگر را ببلعد.
هیولای کیهانی
همه چیز به همین سادگی نیست. این ستاره های نوترونی فقط تمام گازی را که به سمت خود می کشند، نمی بلعند. بلکه آنرا با سرعت بالا به اطراف فضا می فرستند. "ناتالی دگنار" یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه "آمستردام"، آنها را بعنوان «ستاره خوار» توصیف می کند که به اصطلاح یک "هیولای کیهانی" هستند.
این کشف جدید، یک پیشرفت مهم در اخترفیزیک است.
دکتر "نوئل کاسترو سگورا" نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه "ساوتهمپتون" اظهار داشت: فوران هایی مانند این نادر هستند و هر یک از آنها منحصر به فرد هستند. به صورت معمول آنها به شدت توسط غبار میان ستاره ای پوشیده شده اند که رصد آنها را بسیار دشوار می کند. "سوئیفت J۱۸۵۸" ویژه است، چونکه با وجود این که در سمت دیگر کهکشان ما قرار دارد، میزان تاریکی و گرد و غبار به اندازه کافی کم بود تا امکان مطالعه کامل چندموجی آن فراهم گردد.
این مطالعه در مجله "نیچر"(Nature) انتشار یافته است.

1400/12/17