نهایت علم elmend

افزایش تاب آوری روی تردمیل با تمرینات تنفسی 5 دقیقه ای

افزایش تاب آوری روی تردمیل با تمرینات تنفسی 5 دقیقه ای

نهایت علم: یک مطالعه جدید نشان داده است که تقویت ماهیچه های تنفسی بوسیله تمرینات مقاومتی می تواند افزایش تحمل تمرینات ورزشی را در افراد میانسال و سالمند به ارمغان بیاورد.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندانی که مزایای نوعی تمرین تنفسی را مطالعه می کنند، تحقیقات جدیدی را منتشر نموده اند که نشان میدهد این تمرینات تنفسی چگونه می تواند ظرفیت ما را برای ورزش افزایش دهد.
همین طور نشان داده شده است که این روش در صورت انجام روزانه، جنبه های خاصی از متابولیسم را بهبود می بخشد و پژوهشگران پیشنهاد می کنند که می توان از آن برای مساعدت با تشویق افراد به سمت پیش گرفتن یک سبک زندگی فعال تر بهره برد.
تکنیکی که در مرکز این تحقیق قرار دارد بعنوان "تمرین قدرت عضلانی دمی با مقاومت بالا"(IMST) شناخته می شود که در دهه ۱۹۸۰ بعنوان راهی برای درمان بیماران مبتلا به بیماریهای تنفسی ظاهر شد. ایده این است که مدت زمان کوتاهی را صرف دم بوسیله یک دستگاه دستی کنید که هوا را در جهت مخالف مکش می کند و برای تقویت دیافراگم و سایر عضلات تنفسی کاربر مقاومت به وجود می آورد.
در صورتیکه به طور معمول این روش شامل جلسات ۳۰ دقیقه ای است، سال قبل شاهد نتایج امیدوارکننده ای از انجام آن فقط در ۵ دقیقه بودیم. آن مطالعه نشان داد که در صورت تمرین روزانه، این دوره های کوتاه تمرین تنفسی می تواند منجر به کاهش شدید فشار خون و بهبود سلامت قلب و عروق شود و تعدادی از مزایای آن حتی بعد از اختتام برنامه تمرینی نیز باقی می ماند.
حالا این مطالعه جدید توسط همان گروه از پژوهشگران به دنبال کشف چگونگی استفاده از "IMST" برای بهبود تحمل و تاب آوری ورزش در بزرگسالان میانسال و مسن است. دانشمندان، ۳۵ فرد بزرگسال ۵۰ ساله و بالاتر را انتخاب کردند و آنها را در یک گروه تمرین کننده پرفشار و یک گروه کنترل تمرینی کم فشار قرار دادند. هر دو گروه موظف شدند از یک دستگاه تنفسی برای حدود ۵ دقیقه در روز، در یک دوره ۶ هفته ای استفاده کنند.
بعد از اتمام این برنامه، گروه پرفشار ۱۲ درصد بهبودی را در آزمون زمان تاب آوری راه رفتن و دویدن روی تردمیل تا رسیدن به نقطه خستگی نشان دادند، در صورتیکه این عملکرد در گروه کنترل کم فشار، بدون تغییر باقی ماند.
بگفته "کیتلین فریبرگ" محقق ارشد دانشگاه "کلرادو بولدر"، دانشمندان همین طور سطوح تغییر یافته ۱۸ متابولیت مختلف را در گروه پرفشار مشاهده نمودند که عمدتاً شامل آنهایی بود که نقش کلیدی و موثری در تولید انرژی و متابولیسم اسیدهای چرب دارند.
دانشمندان جلسات ۵ دقیقه ای روزانه "IMST" را راهی بالقوه برای جذاب تر کردن ورزش در بین افراد میانسال و مسن تر و در نهایت تشویق به پذیرش سبک های زندگی سالم تر می دانند.
"فریبرگ" می گوید: توسعه شکل های جدید تمرین بدنی که موجب افزایش پایبندی و بهبود عملکرد فیزیکی می شود، کلید کاهش خطر مبتلاشدن به بیماریهای مزمن همراه با افزایش سن است. روش "IMST" ممکنست یکی از این راهبردها برای ترویج پایبندی و بهبود مولفه های گوناگون سلامت در میانسالی و سالمندی باشد.




منبع:

1401/01/16
09:19:36
5.0 / 5
240
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
دوستان سایت نهایت علم
نهایت علم