نهایت علم elmend

فناوری هایی که می توانند زمین را نجات دهند

فناوری هایی که می توانند زمین را نجات دهند

به نظر می آید که کاربرد بعضی از فناوری ها طی سالهای آینده افزایش یابد و به نجات دادن زمین کمک نماید.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از فست کمپانی، جستجوی خبرهای خوب در مورد آینده سیاره زمین می تواند مانند ماهیگیری کردن در رودخانه های کثیف و گاهی قابل اشتعال(به دلیل ریخته شدن مواد صنعتی)، کاری بیهوده باشد اما احتمال یافتن دلیلی برای خوشبینی امکان دارد بسیار کم هم نباشد.
در این گزارش، به بررسی فناوری هایی می پردازیم که امکان دارد نجات دهنده زمین باشند.

نیروگاه بادی دریایی
"نیروگاه های بادی دریایی"(Offshore wind power)، مجموعه ای از توربین های بادی هستند که برای تولید برق، در دریا مستقر شده اند و از باد قوی تر و پایدارتری بهره می برند. آمریکا در استفاده از این تکنولوژی، تا حدودی عقب مانده است. در حالیکه اتحادیه اروپا تا تابستان گذشته بیشتر از ۵۰۰۰ توربین بادی داشت، آمریکا هفت توربین بادی را به کار گرفت که پنج مورد از آنها در رودآیلند و دو مورد هم در خارج از ویرجینیا قرار گرفته اند.
در هر حال، به نظر می آید که شرایط درحال تغییر کردن است. دو توربین بادی که در ساحل ویرجینیا قرار دارند، پیش آهنگ پروژه ای شامل ۱۷۶ توربین هستند که به کارگیری آنها توسط شرکت "دومینیون پاور"(Dominion Power) برنامه ریزی شده است. این توربین ها در صورت بهره برداری، در سال ۲۰۲۶ باید ۲.۶ گیگاوات برق تولید کنند که برای بیشتر از یک ششم واحدهای مسکونی این ایالت خوب است.
همتای این پروژه در خشکی هم وجود دارد؛ یکی از کارخانه های شرکت "زیمنس گامسا"(Siemens Gamesa) در "ترمینال دریایی پورتسموث"(Portsmouth Marine Terminal)، پره های غول پیکری را تولید می کند که توربین های مذکور و سایر توربین ها به آنها نیاز دارند. این پره ها هم اکنون وارداتی هستند و همین یکی از علل بالا بودن هزینه راه اندازی پروژه دومینیون پاور است. این همکاری، نشان دهنده اعتماد قابل توجه یکی از تولیدکنندگان پیشرو توربین در جهان به استفاده از قدرت باد در سواحل آمریکا است.

انرژی خورشیدی
پایین بودن هزینه های انرژی خورشیدی سبب شده است که این انرژی نه تنها منبعی جدید برای تولید برق تجدیدپذیر باشد، بلکه به منبع اصلی برای تولید برق تبدیل گردد. "اداره اطلاعات انرژی آمریکا"(EIA) در ماه ژانویه تخمین زد که انرژی خورشیدی، ۴۶ درصد از ظرفیت تولید را در سال ۲۰۲۲ تشکیل می دهد. گاز طبیعی با ۲۱ درصد، باد با ۱۷ درصد و باتری ها با ۱۱ درصد از ظرفیت تولید، به ترتیب در این لیست قرار می گیرند.
انرژی خورشیدی به خاطر هزینه های نصب و راه اندازی، کاهش قابل توجهی را در هزینه ها نداشته است اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیشبینی می کند که این منبع، هشت درصد از برق ما را تا سال ۲۰۵۰ تولید خواهد نمود. با این حال، پیشبینی این سازمان امکان دارد با عنایت به پیشرفت های اخیر در زمینه انرژی خورشیدی، به تجدید نظر نیاز داشته باشد. بعنوان نمونه، در نمایشگاه "CES" سال جاری، نمونه هایی از "کالار بام"(Roof shingle) همراه با پنل های خورشیدی یکپارچه به معرض نمایش گذاشته شدند که به یکی از بزرگترین نامها در این حوزه تعلق داشتند. این فناوری طوری طراحی شده است که همه کارکنان فعال در این حوزه، با کمک ابزار استاندارد می توانند آنرا نصب کنند.

وسایل نقلیه الکتریکی
وسایل نقلیه الکتریکی شاید برای افراد ثروتمندی که نسبت به اقلیم زمین وسواس دارند، لذت بخش به نظر برسند اما آنها معمولاً بر سواری های سطح بالایی مانند خودروی ۱۰۰ هزار دلاری معروف به "هامر"(Hummer) شرکت "جنرال موتورز" متمرکز هستند. به نظر می آید که وسایل نقلیه ای مانند "بولت"(Bolt) شرکت شورلت و "ID.۴" شرکت "فولکس واگن"، تفاوت بسیار بیشتری ایجاد کنند. از آنجائیکه هزینه های سوخت و تعمیر این وسایل نقلیه بسیار پایین است، هم اکنون خرید آنها می تواند به صرفه تر از خرید خودرو های گازسوز مشابه باشد.
سازمان پژوهشی "بلومبرگ ان ای اف"(BloombergNEF) در ژوئن گذشته تخمین زد که خودرو های الکتریکی تا سال ۲۰۲۶ در آمریکا و اتحادیه اروپا، ارزان تر از خودرو های دارای موتور درون سوز خواهند بود. افزایش اخیر قیمت بنزین امکان دارد این روند را تسریع کند.
پتانسیل نیروی محرکه الکتریکی را برای بهبود حمل و نقل در برد بسیار کوتاه تر نادیده نگیرید. دوچرخه های برقی، رفت و آمد کردن در مسافت های کوتاه را در شهرها بسیار آسان تر می کنند و هنگامی که با نرخ کمی در سیستم های اشتراک دوچرخه در دسترس قرار بگیرند، بالا بودن هزینه اولیه آنها به یک مساله کوچکتر تبدیل می شود.

جذب مستقیم هوا
در مورد دی اکسید کربن که گرما را به دام می اندازد، چطور؟ "جذب مستقیم هوا"(DAC) که استخراج دی اکسید کربن از اتمسفر را در مقیاس صنعتی شامل می شود، یک فناوری قابل مشاهده می باشد. شرکت هایی مانند "استرایپ"، "مایکروسافت" و "یونایتد ایرلاینز" هم اکنون سرمایه گذاری هایی را در این فناوری انجام می دهند.
در هر حال، موانعی بر سر راه این فناوری قرار دارند و کاربرد مقرون به صرفه کربن بازیافتی، همچنان موضوعی است که باید به آن رسیدگی شود. یونایتد ایرلاینز در اواخر ماه مارس، پروژه ای را جهت استفاده از کربن دی اکسید بازیافت شده راه اندازی نمود تا از آن برای تولید سوخت مصنوعی موشک هایش استفاده نماید. هزینه کردن برای این فناوری هم اکنون امکان دارد بعدا مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

پیش بینی های گذشته
یافتن دلیل برای خوشبینی نسبت به آینده باید از نگاه کردن به گذشته حاصل شود. برای نمونه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا حدود بیست سال پیش تخمین زد که ذغال سنگ در سال ۲۰۲۰، همچنان ۴۶ درصد از تولید انرژی آمریکا را تشکیل می دهد؛ در حالیکه سهم انرژی های تجدیدپذیر از حدود ۹ درصد در سال ۲۰۰۲، به سختی افزایش خواهد یافت. حقیقت این است که در سال ۲۰۲۰، تولید زغال سنگ به ۱۹ درصد کاهش یافت؛ در حالیکه این آمار در انرژی های تجدیدپذیر به ۲۱ درصد رسید.
وضعیت پیشبینی های "آژانس بین المللی انرژی"(IEA)، سازمانی که بعد از بحران نفتی سال ۱۹۷۴ به وجود آمد، حتی بدتر از این بوده است. بعنوان نمونه، این آژانس در سال ۲۰۱۰ پیش بینی نمود که تولید برق خورشیدی در سرتاسر جهان در سال ۲۰۲۴، به ۱۸۰ گیگاوات برسد اما این نتیجه در حقیقت در اوایل سال ۲۰۱۵ به دست آمد.
در همه این پیشبینی ها، درسی وجود دارد و آن این است که باآنکه نباید عوارض جانبی بی تفاوتی و ناآگاهی انسان را نادیده گرفت اما شرط بندی کردن روی نبوغ انسان هم اشتباه است؛ بخصوص اگر قصد دارید با راهنمایی متصدیان صنعت، پولی به دست آورید. بنابراین، طوری رفتار کنید که گویی همه چیز تا این اندازه تغییر نخواهد کرد.




منبع:

1401/02/05
14:21:59
5.0 از 5
323
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
نهایت علم