نهایت علم elmend
به دست دانشمندان ایرانی محقق شد

راه اندازی کامل یک توربین گازی با هیدروژن خالص برای نخستین بار

راه اندازی کامل یک توربین گازی با هیدروژن خالص برای نخستین بار

به گزارش نهایت علم محققان دانشگاه ˮاستاوانگرˮ نروژ به سرپرستی پروفسور ˮمحسن اسدیˮ و دستیاری ˮریحانه بنی حبیبˮ دانشجوری مقطع دکترا در این دانشگاه، برای نخستین در جهان موفق به راه اندازی کامل یک توربین گازی شدند که با هیدروژن خالص بعنوان سوخت احتراقی کار می کند.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، توربین های گازی در هواپیماها، قطارها، کشتی ها، ژنراتورها، پمپ ها، کمپرسورها و انواع دستگاههای دیگر یافت می شوند. آنها می توانند با سوخت های مختلفی کار کنند، اما حدود ۹۰ درصد آنها هم اکنون با گاز طبیعی کار می کنند که سوخت فسیلی است که هنگام سوزاندن گاز طبیعی، کربن دی اکسید تولید می کند که یک گاز مضر برای جو زمین است.
ازاین رو توربین های گازی برای رسیدن به آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰ باید بهینه شوند یا به صورت کلی کنار گذاشته شوند. هم اکنون چندین شرکت بزرگ همچون "جنرال الکتریک" به دنبال بهینه سازی آنها برای سوزاندن هیدروژن سبز بعنوان یک منبع سوخت پاک هستند. این شرکت بیشتر از ۱۰۰ توربین گازی دارد که با حداقل پنج درصد سوخت هیدروژن بر حسب حجم کار می کنند و ادعا می کند که در راه استفاده ۱۰۰ درصدی از گاز هیدروژن قرار دارد.
اما به نظر می آید این محققان دانشگاه "استاوانگر"(Stavanger) در نروژ هستند که همه را شکست داده اند و ادعا کرده اند که از اواسط ماه مه موفق به راه اندازی یک توربین گازی شده اند که ۱۰۰ درصد هیدروژن سوز است. این دانشگاه، نیروگاه کوچک گازی خویش را دارد و توربین گازی آن گرما، برق و آب گرم برای گرمایش هیدرونیک تولید می کند.
پروفسور "محسن اسدی" سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: ما رکورد جهانی احتراق هیدروژن در توربین های میکرو گازی را به ثبت رسانده ایم. هیچ کس تابحال قادر به این کار نبوده است.
وی ادامه داد: بازدهی راه اندازی توربین گازی با هیدروژن تا حدودی کمتر خواهد بود. با این وجود، دستاورد بزرگ این است که بتوانیم از زیرساخت هایی که هم اکنون وجود دارند، بهینه و بدون آلایندگی استفاده نماییم.
تحقیقات این تیم نه تنها بر تنظیم محفظه احتراق برای هیدروژن، بلکه بر تطبیق سیستم سوخت و زیرساخت گاز طبیعی موجود برای سازگاری با این گاز متمرکز است.
در نهایت، این نوع پروژه ها منجر به توسعه کیت های تبدیلی می شوند که می توانند تجهیزات قدیمی توربین ها را زنده نگه دارند و در عین حال آنها را به منابع سوخت بدون آلایندگی انتقال دهند. اما پیش از این که این نوع چیزها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شوند، قیمت هیدروژن سبز باید به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.



1401/03/21
21:53:32
5.0 از 5
309
تگهای خبر: تحقیقات , توسعه , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
نهایت علم