نهایت علم elmend
با ایجاد كریدورهای صادراتی محقق می شود؛

دستیابی به بازارهای بین المللی در سلول های بنیادی

دستیابی به بازارهای بین المللی در سلول های بنیادی

به گزارش نهایت علم دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی اظهار داشت: شركتهای دانش بنیان فعال در عرصه سلول بنیادی از ظرفیت صادراتی بالایی برخوردار می باشند كه این می تواند زمینه ساز دستیابی به بازار باشد.



به گزارش نهایت علم به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر علی حمیدیه درمورد راهكارهای توسعه صادرات شركت های دانش بنیان حوزه سلول های بنیادی اظهار داشت: بعضی از این شركت ها ظرفیت های صادراتی بالایی دارند.
وی با اشاره به اینكه فعالیتهای ستاد محدود به فعالیتهای آموزشی، پژوهش و توسعه فناوری نیست، اظهار داشت: برنامه ریزی برای بسط فعالیتهای بین الملل حوزه سلول های بنیادی و پزشكی بازساختی از سال ۹۴ و همزمان با تدوین برنامه جامع راهبردی ستاد مدنظر قرار گرفت. هدف از آن دستیابی به بازارهای بین الملل برای محصولات این حوزه بود.
حمیدیه افزود: در سال های اخیر حوزه سلول های بنیادی رشد علمی مناسبی داشته است. به شكلی كه بیشتر از ۱۰۰ شركت دانش بنیان در این عرصه فعال می باشند. ایران كشوری با ۸۰ میلیون جمعیت است كه محصولات دانش بنیان و فناور تولید شده در این عرصه بیشتر از این ظرفیت است. شركت های فناور محصول تولید می كنند اما ظرفیت كافی نیست. این حوزه صنعتی با فناوری های پیشرفته را شامل می شود، شركت ها علاوه بر بازار داخلی به بازارهای بین المللی هم برای فروش محصولات خود احتیاج دارند.
وی با تاكید بر اینكه شركت های دانش بنیان از همان اولین روزهای تشكیل خود باید نگاهی جهانی داشته باشند، اضافه كرد: شركت های دانش بنیان برای فروش محصولات خود تنها نباید محدود به بازار داخلی شوند. همینطور محدود شدن برای فروش به كشورهای همسایه هم درست نیست. ظرفیت بالایی در كشورهای شرق آسیا مانند هند و چین وجود دارد. این كشورها علاوه بر جمعیت بالا از نظر سیاسی هم روابط مناسبی با كشورمان دارند.
ایجاد كریدورهای صادراتی برای توسعه صادرات
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی همینطور كشورهای اسلامی پر جمعیت مانند اندونزی، پاكستان و بنگلادش را هم بعنوان مقاصد صادراتی خوب برای این شركت های فناور معرفی نمود و اظهار داشت: هم اكنون ۱۰ تا ۱۵ درصد شركت های دانش بنیان قابلیت صادرات دارند. محصولات صادر می شود اما حجم آن كم است. نیازمند ایجاد كریدورهای صادراتی برای توسعه این اقدام هستیم.
وی اظهار داشت: البته دیده می شود برخی محصولات با فناوری بالا این شركت های دانش بنیان در انگلستان، تركیه یا كشورهای اروپای مصرف می شود اما شركت فناور، صادراتی انجام نداده است. این محصولات با قاچاق از كشور خارج می شوند كه با ایجاد مجرای قانونی برای توسعه صادرات شركت ها باید از این اتفاقات جلوگیری كرد.
حمیدیه در بخش بعدی سخنان خود اعزام شركت های دانش بنیان را برای توسعه صادرات محصولات فناورانه دانست و اظهار داشت: در سفری كه ماه گذشته هیات علمی و فناوری ایران به ریاست معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به چین داشت، ۴ شركت دانش بنیان از حوزه سلول های بنیادی حضور داشتند. در این سفر ۷ قرارداد میان شركت های دانش بنیان ایرانی و طرفین چینی منعقد شد كه از این تعداد ۳ قرارداد در حوزه پزشكی بازساختی بود.


1398/09/12
14:51:14
5.0 از 5
4187
تگهای خبر: بین المللی , توسعه , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
نهایت علم