شاسی بلند جدید ایران خودرو عرضه شد، عکس
نهایت علم: محصول جدید ایران خودرو، یعنی هایما S5 پرو همراه با تغییراتی ظاهری و فنی معرفی گردید.
به گزارش نهایت علم به نقل از خبر آنلاین، هایما S۵ یک کراس اوور نه چندان بزرگ شمرده می شود که در ایران خودرو خراسان مونتاژ شده و به بازار ایران عرضه می گردد. این خودرو از همان بدو رونمایی و عرضه همیشه به دلیلهای مختلف تقریباً بازیگر سیاهی لشگر بازار بوده و هیچ وقت نتوانسته نقش اصلی را ایفا نماید. این خودرو در سالیان حضور در بازار کشورمان تغییرات خرد و درشت بسیاری را تجربه کرده است. از تغییر جلوپنجره و برخی اجزای ظاهری و کابین گرفته تا تغییر پیشرانه و گیربکس. حال در این محتوا می خواهیم به شرح کاملی از نسخه پرو از هایما S۵ بپردازیم.
هایما و مدل S۵ به نقل از اسب بخار، کراس اوور S۵ محصول کمپانی هایما است که ما در ایران این نشان را با کمپانی ایران خودرو می شناسیم. هایما در ابتدا با سرمایه گذاری مشترک مزدا و چینی ها به وجود آمد و بعد از آن، عمده سهم آن به FAW رسید. هم اکنون، این خودروساز زیرمجموعه ای از FAW به حساب می آید، اما از نشان های مطرح این گروه خودروسازی نیست. خودروی S۵ در سالیان حضورش در بازار کشورمان، تغییرات خرد و درشت بسیاری را تجربه کرده است که همچون آنها می توان به تغییرات اندک ظاهری تا تغییرات اساسی در بخش فنی اشاره داشت.
طراحی ظاهری هایما S۵ پرو
هایما S۵ از آن دسته خودروهایی است که دقیقاً برعکس S۷، از بدو ورود به بازار هیچگاه مورد توجه و استقبال آن چنانی قرار نگرفت. شاید یکی از دلیلهای این امر را بتوان طراحی گیج و سردرگم این کراس اوور دانست. خطوط به کار رفته در بدنه این خودرو حتی در زمان رونمایی اولیه نیز تناسبات لازم را نداشتند و این مساله با گذشت زمان و تغییر زبان طراحی خودرو های جدید، بدتر هم شد.
در سالهای قبل ایران خودرویی ها به درستی پی بردند که جلوپنجره قبلی S۵ با آن خطوط افقی و پهن کرومی، بسیار از مد افتاده و زشت است. به همین سبب با نیم نگاهی به هایما ۸S، به سراغ بروزرسانی جلوپنجره این خودرو رفتند. حال جلوپنجره جدید هایما S۵ پرو، طرح کهکشانی دارد و قطعات دکوراتیو کرومی نیز زینت بخش گرافیک داخلی این جلوپنجره شده اند. بطور کلی باید گفت هایما S۵ از نظر طراحی ظاهری حتی در مقابل حریفانی همچون ری را نیز حرفی برای گفتن ندارد و یکی از عمده دلیلهای فروش ضعیف این خودرو نیز دقیقاً همین سبک طراحی آنست.
البته لازم به ذکر است که در نسخه پرو، رینگ ها تغییر کرده اند و بج Pro نیز روی در صندوق اضافه شده است. سمت چپ صندوق هم بجای Haima عبارت TGDI نقش بسته که نشان از تغییر فنی این خودرو دارد.
ابعاد خودرو، فضای صندوق و مخزن سوخت هایما S۵ پرو ایران خودرو ۴، ۳۵۸ میلی متر طول، ۱، ۸۲۳ میلی متر عرض و ۱، ۶۳۰ میلی متر ارتفاع دارد. فاصله محوری S۵ هم برابر با ۲، ۶۳۰ میلی متر اعلام شده است. حجم صندوق بار S۵ و حجم باک سوخت آن هم به ترتیب ۳۲۰ و ۶۰ لیتر است.
امکانات ایمنی و رفاهی
از امکانات ایمی و رفاهی S۵ پرو می توان به مواردی همچون ترمز جلو و عقب دیسکی، ترمز ضدقفل، اتوهلد، سیستم کمکی ترمز، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز پارک برقی، شش عدد ایربگ، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، غربیلک فرمان چرمی، تهویه اتومات، سیستم مالتی مدیا ۷ اینچی، بلوتوث، ۴ عدد اسپیکر، ۲ عدد تیوتر، دی لایت، سیستم روشنایی ترک خودرو، آینه های جانبی تاشو برقی، کلیپر قرمز ترمز، دوربین ۳۶۰ درجه، حسگر عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، ایزوفیکس، تریم چرمی صندلی ها، صندلی های برقی جلو، گرمکن جلو، سانروف، کروز کنترل، حسگر نور و باران، سیستم استارت و ورود بدون کلید و… اشاره نمود.
می توان بصورت خلاصه بیان کرد که نسخه Pro نسبت به قبل به امکانات بیشتری همچون حسگر نور و باران، ترمز پارک برقی، اتوهلد، گرمکن صندلی های جلو و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی مجهز شده است.
مشخصات فنی هایما S۵ پرو
هایما S۵ پرو به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک توان آنرا به چرخ های جلوی این کراس اوور می رساند. پیشرانه مذکور با کد JL۴۷۳ZQ۷ از نوع GDI بوده و با پیشرانه هایما S۷ پرو دقیقا یکسان است؛ این یعنی از همان پیشرانه چانگان برای این مدل هم استفاده شده است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۷.۷۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. سیستم تعلیق عقب مولتی هم از دیگر موارد فنی است که می توان به آن اشاره نمود.
این خودرو در گام نخست عرضه در بازار به پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۱۴۹ اسبی و ۲۱۰ نیوتن متری به همراه گیربکس سی وی تی مجهز بود. در گام بعدی اما S۵ به لحاظ فنی کمی دگرگون شد. پیشرانه این خودرو در مرحله دوم ۱۶۱ اسبی شد و گشتاورش نیز به ۲۲۳ نیوتن متر افزایش پیدا کرد. گیربکس این نسخه هم از سی و ی تی به ۶ سرعته AT تغییر یافته بود.
نوع موتور (توربوشارژ GDI) JL۴۷۳ZQ۷ حجم موتور (cc) ۱۴۹۴ حداکثر توان موتور (hp) ۱۷۵ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه حداکثر گشتاور (Nm) ۲۸۰ نیوتن متر در۱۷۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه تعداد سوپاپ ۱۶ نوع سوخت بنزین سیستم انژکتوری پاشش مستقیم حداکثر سرعت (km/h) ۱۷۰ سیستم انتقال قدرت ۶ سرعته اتوماتیک مصرف سوخت داخل شهر (Lit/۱۰۰ km) ۱۰/۱۵ مصرف سوخت خارج شهر (Lit/۱۰۰ km) ۶/۳۶ مصرف سوخت ترکیبی (Lit/۱۰۰ km) ۷/۷۶ طول خودرو (mm) ۴۳۵۸ عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی(mm) ۱۸۲۳ ارتفاع خودرو (mm) ۱۶۳۰ فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) ۲۶۳۰ وزن خودرو بدون سرنشین و تجهیزات اضافی (kg) ۱۴۴۵ گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۶۰ حجم فضای صندوق عقب (Lit) ۳۲۰ تجربه رانندگی و درگ
برای شروع کار با نسخه پرو، به سراغ درگ این مدل با نمونه قبلی رفتیم. درگ هر خودرو با دو سرنشین انجام شد. در همان شروع حرکت، به خوبی تفاوت فراوان میان قدرت و گشتاور مدل جدید و قبلی مشخص بود. جایی که شتاب اولیه سبب می شد نسخه پرو در همان شروع با نمونه قبلی، چند متر فاصله بیاندازد. تعویض دنده ها به خوبی صورت می گیرد و درحقیقت شاهد هماهنگی خوبی میان موتور و گیربکس هستیم. سواری خودرو در کلاس خود نه آنچنان نرم ونه چندان خشک است که باتوجه به اقتصادی بودن این کراس اوور (در بازار جهانی و نه در بازار ایران) قابل توجیه است. عملکرد ترمزها و سیستم کنترل پایداری هم باید گفت مثبت ارزیابی می شود. فضای پا و سر در هر دو ردیف کافی است اما تعبیه کلیدهای شیشه بالابر روی پنل میانی دو صندلی، موردی است که اصلا خوشایند نبوده و حس یک خودروی بسیار اقتصادی را به راننده و سرنشین جلو می دهد.
رقبای بازار از رقبای بازار هایما S۵ پرو می توان به خودروهایی همچون تیگارد X۳۵، ری را، ام وی ام X۵ و لاماکو فلو اشاره نمود. از طرفی کی ام سی X۵ نیز به صورتی می تواند یک رقیب بسیار قدر برای S۵ به شمار آید.
منبع: elmend.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب