نهایت علم elmend

قوی ترین و بزرگ ترین موتور پیستونی جهان با قدرت ۱۰۰ هزار اسب بخار!

قوی ترین و بزرگ ترین موتور پیستونی جهان با قدرت ۱۰۰ هزار اسب بخار!

به گزارش نهایت علم، موتور وارتسیلا سولزر RTA۹۶-C که برای کشتی کانینربر عظیم مارسک ساخته شده، با ۲۳۰۰ تن وزن و ۱۰۹ هزار اسب بخار قدرت، قوی ترین موتور پیستونی جهان است.


به گزارش نهایت علم به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، وقتی حرف از بزرگ ترین پیشرانه های درون سوز می شود، ذهن خیلی ها بسمت موتور ۸ لیتری W۱۶ بوگاتی می رود یا شاید هم برخی به موتور C۱۷۵ کاترپیلار در کامیون معدن ۷۹۷F اشاره کنند که با حجم ۱۰۶ لیتر و چهار توربو، ۴ هزار اسب بخار تولید می کند اما این پیشرانه ها در مقابل بزرگ ترین موتور پیستونی جهان مثل مورچه در مقابل فیل هستند. موتور وارتسیلا سولزر RTA۹۶-C بزرگ ترین و قوی ترین موتور پیستونی جهان است. محفظهٔ احتراق این نیروگاه با ۲۳۰۰ تن وزن و ۱۳٫۴ متر ارتفاع، آن قدر بزرگ است که یک انسان می تواند در آن بایستد. این موتور که از نوع ۱۴ سیلندر خطی است، برای قدرت دادن به بزرگ ترین کشتی های باری ساخته شده و می تواند قدرت های شش رقمی تولید نماید. این موتور نزدیک به ۲۰ سال است که درحال کار بوده و کارآمدی خویش را در بزرگ ترین مأموریت های دریایی ثابت کرده است.


این موتور دیزلی دو زمانه توسط شرکت فنلاندی وارتسیلا ساخته شد و ۱۰۸۹۲۰ اسب بخار قدرت در دور تنها ۱۰۲ rpm تولید می کند. هرچند چنین قدرتی اعجاب انگیز است اما مبحث شگفت انگیزتر، گشتاور ۶٫۷۸ میلیون نیوتن متری این موتور است! مطمئناً برای تولید چنین اعداد خیره کننده ای سوخت فوق العاده ای مصرف می شود. این موتور که بیشتر از ۲۵ هزار لیتر حجم دارد، در حالت بهینه، ساعتی نزدیک به ۶۴۴۰ لیتر سوخت مصرف می کند. بااین حال، موتور RTA۹۶-C کارآمدی بالایی دارد و به ازای تولید هر اسب بخار قدرت، ساحتی حدود ۱۱۸ گرم سوخت مصرف می کند درحالی که این عدد در اغلب پیشرانه های خودرو ساعتی بیشتر از ۱۸۰ گرم است. علاوه بر این، نیروگاه موردبحث بازده حرارتی ۵۰ درصدی دارد که یعنی نیمی از سوخت سوزانده شده به قدرت تبدیل می شود درحالی که موتورهای خودرو معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بازده دارند و تنها موتورهای فرمول یک به این سطح نزدیک می شوند.
RTA۹۶-C برای کشتی کانتینربر دانمارکی مارسک ساخته شد. این کشتی با طول ۳۹۶ متر و عرض ۵۵.۸ متر، از ناوهای هواپیمابر آمریکا بزرگ تر است و با ظرفیت حمل بیشتر از ۱۱ هزار کانتینر، در زمان معرفی در سال ۲۰۰۶ به بزرگ ترین کشتی کانتینری جهان تبدیل شد. به لطف وارتسیلا، مارسک می تواند با سرعتی بیشتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت نماید. این کشتی در زمان خود یک شگفتی بود ولی اکنون که نزدیک به دو دهه از زمان ساخت آن گذشته، کشتی های کانتینری بزرگ تر ساخته شده اند و بعید است باردیگر شاهد تولید چنین موتور عظیمی باشیم چونکه با وجود کارآمدی فوق العاده طراحی های تک موتوره، کشتی های کانتینربر جدید و بزرگ تر سراغ طراحی دوموتوره رفته اند. در این شیوه، هر موتور یک پروانه جداگانه را می چرخاند و با وجود هزینه های اضافی سوخت و نگهداری، توزیع بهتر فشار و کارآمدی بیشتری را فراهم می آورد.





منبع:

1404/05/10
10:24:49
5.0 از 5
23
تگهای خبر: آمریكا , آنلاین , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
دوستان سایت نهایت علم
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

نهایت علم