نهایت علم elmend
با تلاش پژوهشگران آمریكایی صورت گرفت

كشف سلول هایی كه زمان بندی را در روده حفظ می كنند!

كشف سلول هایی كه زمان بندی را در روده حفظ می كنند!

نهایت علم: پژوهشگران آمریكایی در بررسی جدیدی توانستند سلول هایی را كشف كنند كه در حفظ زمان بندی سیستم ایمنی روده نقش دارند.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، همان گونه كه انسان ها الگوی خاصی برای غذا خوردن دارند، هضم غذا در بدن نیز از یك الگوی مرتب روزانه پیروی می كند. این الگو، هضم غذا و جذب مواد مغذی در ساعات بیداری و شارژ باردیگر سلول ها هنگام خواب را شامل می شود. تغییر این الگو و تاخیر در انجام دادن آن می تواند برنامه خواب و هضم درست غذا را مختل كند. چنین اختلالاتی می توانند به افزایش مشكلاتی همچون عفونت های روده ای، اضافه وزن، بیماری التهابی روده و سرطان روده بزرگ منجر شوند.
پژوهشگران "دانشگاه واشینگتن در سن لوئیس"(WUSTL)، نوعی سلول ایمنی را شناسایی كرده اند كه می تواند به حفظ زمان بندی در روده كمك نماید. این سلول های موسوم به " ILC3" می توانند عملكرد روده را در حالت عادی و سالم حفظ كنند. پژوهشگران در این بررسی دریافتند كه ژن های موسوم به "ژن های ساعت"(clock genes)، فعالیت زیادی در چنین سلول هایی دارند و تولید مولكول های ایمنی این سلول ها، با بررسی فعالیت های ژن های ساعت ردیابی می شود. هنگامی كه پژوهشگران، ژن ساعت اصلی را از بدن موش ها حذف كردند، دریافتند كه موش ها دیگر توانایی تولید سلول های ILC3 و مقابله با عفونت باكتریایی روده را ندارند.
یافته های این پژوهش می توانند ارتباط میان اختلال ساعت زیستی بدن یا مشكلات دستگاه گوارش را توضیح دهند. این یافته ها نشان می دهند كه شاید هدف قرار دادن ژن های ساعت بتواند سلول های ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد و به مقابله با اثرات منفی برنامه نامنظم خواب و اثر آن بر بیماری های روده ای كمك نماید.
"ماركو كولونا"(Marco Colonna)، استاد دانشگاه واشنگتن و از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: در جامعه كنونی و با تغییرات ساعات كار یا خواب، اختلال در ساعت زیستی بدن، مشكلی رو به گسترش است و می تواند عوارض جانبی مضری بر سلامت افراد داشته باشد اما دانش ما در مورد نحوه دقیق تاثیر اختلالات خواب در بروز این مشكلات، محدود است. ما در این پژوهش دریافتیم كه ساعت زیستی بدن، مستقیما بر عملكرد سلول های ایمنی روده اثر می گذارند و شاید بتوانند به توضیح بعضی از مشكلات كنونی سلامت همچون بیماری التهابی روده و سندرم متابولیك كمك كنند.


كولونا و همكارانش، سلول های ILC3 را سال ها مورد بررسی قرار دادند و دریافتند كه ژن های ساعت، فعالیت زیادی در سلول های ILC3 دارند؛ در نتیجه تصمیم گرفتند ارتباط این سلول ها را با ساعت زیستی بدن و سیستم ایمنی روده بررسی نمایند.
سلول های ILC3 می توانند با تقویت سد میان میلیاردها باكتری كه معمولا در روده زندگی می كنند و سلول های تشكیل دهنده روده، تعادل روده را حفظ كنند. همین طور آنها به تولید نوعی از مولكول های ایمنی می پردازند كه به سیستم ایمنی روده در مقابله با میكروب های مضر و بیماری زا كمك می كنند.
كولونا و همكارانش قصد دارند پژوهش خودرا جهت بررسی نقش ساعت زیستی بدن و تاثیر آن بر دستگاه گوارش ادامه دهند.
این پژوهش، در مجله "Science Immunology" به چاپ رسید.




منبع:

1398/07/14
14:17:37
5.0 از 5
4055
تگهای خبر: آمریكا , پژوهشگر , تولید , چاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
نهایت علم