در نشست پلتفرم و محتوا مطرح شد؛
اعمال حكمرانی در فضای مجازی بدون پلت فرم بومی ممكن نیست
در نشست بررسی محوریت دوگانه پلت فرم - محتوا در فضای مجازی، بر لزوم وجودی كشور در داشتن پلت فرم و سكوسازی برای اعمال حكمرانی در كنار تولید محتوا و نیز ضرورت ایجاد توازن میان این دو، تاكید گردید.
به گزارش نهایت علم به نقل از مهر، نشست هفتگی هم افزایی فعالان فضای مجازی با محوریت دوگانه «پلتفرم- محتوا» با حضور امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات، رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و کارشناسان حوزه فضای مجازی توسط جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) اجرا شد. در این جلسه بر لزوم وجودی کشور در داشتن سکوها و پلت فرم های بومی و مسئولیت وزارت ارتباطات در ایجاد این پلت فرم تاکید شد و دیدگاه معاون وزیر ارتباطات در اولویت قراردادن محتوا بجای سکوسازی مورد بحث و انتقاد قرار گرفت. تولید محتوا امتیاز بالاتری نسبت به ایجاد پلت فرم دارد در این جلسه امیر ناظمی با اعلان اینکه در مورد پلت فرم ها دو نگاه در کشور وجود دارد هر یک ضعف ها و قوت های خودرا دارد و در این دیدگاه ها شاهد تعارض ها و تناقض های گفتمانی هستیم، اظهار داشت: زمانی که در کشور از تاثیر یک موضوع مانند پلت فرم و یا شبکه های اجتماعی نگران می شویم دوست داریم به سراغ پلت فرم سازی برای برتری گفتمانی بوسیله آن برویم. بنا بر این است که طرفداران گفتمان پلتفرمی، ترجیح می دهند که پلت فرم بزرگ ایرانی داشته باشند. اما برای انتخاب این استراتژی باید به دو فاکتور «مطلوبیت» و «امکان پذیر بودن» نیز توجه گردد. وی با تاکید بر اینکه پلت فرم سازی در ۴ نقطه دارای ضعف است و بنا بر این تولید محتوا بر ایجاد پلت فرم غلبه دارد، اظهار داشت: ما در حوزه صنایع خلاق در منطقه دارای مزیت هستیم و از این حیث می توانیم در عرصه تولید محتوا موفق تر عمل نماییم. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه با مسدودسازی شبکه های اجتماعی خارجی، غلبه گفتمانی را از دست خواهیم داد و به صورتی میدان را خالی می نماییم، اضافه کرد: باید در حوزه پلت فرم سازی، سناریویی را در نظر بگیریم که امکان مسدودسازی سایر پلت فرم ها را نداشته باشد. چونکه با صورت مسدودسازی پلت فرم های خارجی، اعتماد عمومی را از دست می دهیم. وی با اشاره به اینکه ملاحظات فرهنگی در تمام کشورها دغدغه جدی است، افزود: از نظر من تولید محتوا امتیاز بالاتری نسبت به ایجاد پلت فرم دارد و ما در کشور وزن مساوی در منابع مان برای این دو طیف ایجاد نکرده ایم. این درحالی است که برای رسیدن به نتایج مطلوب باید نگاه متعادل به هر دو موضوع داشته باشیم و در کنار پلت فرم به محتوا هم بپردازیم. معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: آنچه کمتر در کشور مورد توجه قرار گرفته این است که ما منابع را فقط بطور یک طرفه برای پلت فرم ها اختصاص داده ایم و به محتوا توجهی نداشته ایم. این درحالی است که در دنیا به جز چند کشور معدود که روی پلت فرم سرمایه گزاری نموده اند، ما بقی از پلت فرم های موجود بهره برده اما محتوای مورد نظر خودرا تولید می کنند. وی افزود: تمرکز بر سکوسازی با پیامدهایی هم راه است. برای مثال بجای اینکه در سامانه «شاد» تولید محتوا را هدف قرار دهیم تمام توانمان را گذاشتیم روی تولید پیام رسان و این اشتباه است. ناظمی اظهار داشت: اگر می خواهیم یک کشور توانمند با رفتارهای توسعه مدار و پیشرفته باشیم، باید توانمندی ملی ایجاد نماییم و با استراتژی های اشتباه این مساله را القا نکنیم که محصولمان نمی تواند رقابت پذیر با محصولات خارجی باشد. این سیاست زیان آور است. وی در مقایسه دو سیاست راهبردی کشور در زمینه ایجاد پیام رسان ها و مسیریاب های بومی، اشاره کرد: انتخابی که برای مسیریاب ها انجام شد هوشمندانه تر از پیام رسان ها بود و به این علت می توان از این تجربیات برای سایر پروژه ها استفاده نمود. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران توضیح داد: بررسی ها نشان میدهد که از دی ۹۷ تا بهمن ۹۸ نصب دو مسیر یاب بومی بلد و نشان در مقایسه با نصب مسیریاب خارجی ویز دو برابر بوده است. به نحوی که بیش از ۸ میلیون کاربر، مسیریاب های بومی را نصب کرده و در مقابل تنها ۴ میلیون نصب برای ویز اتفاق افتاده است. وی با اشاره به استراتژی متفاوتی که کشور برای توسعه موتور جستجو و پیام رسان های بومی و مسیریاب های بومی درنظر گرفت، اضافه کرد: در حوزه پیام رسان ها و موتورجستجو شرکت های انتخاب شده بیشتر شرکت های خصولتی و وابسته غیرمستقیم به حاکمیت بودند اما در خدمات نقشه و مسیریاب، شرکت های خصوصی انتخاب شدند. در همین حال این شرکت ها دارای سابقه فعالیت در حوزه های مشابه بوده اند. اما پیام رسان ها هیچ سابقه فعالیتی در این عرصه نداشنتد. ناظمی موضوع دیگر را در حوزه پیام رسان ها بحث رفتار با رقیب بوسیله فیلترکردن عنوان نمود که این مساله موجب نگاه منفی کاربران به پیام رسان های بومی شد و اضافه کرد: اما در زمینه خدمات نقشه شاهد مزیت رقابتی بودیم و به صورتی انتخاب خودخواسته صورت گرفت. از طرف دیگر ایجاد بازارهای جانبی و در اختیار گذاشتن داده های دولتی برای فعالان حوزه نقشه همچون مشوق ها بود اما در پیام رسان ها، امکانات و پول بعنوان مشوق درنظر گرفته شد. معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه محتوا فقط صوت و تصویر نیست و باید بتوانیم خدماتی مثل داده های دولتی را در اختیار این پلت فرم ها قرار دهیم، اضافه کرد: موضوع این است که در کشور ما عمده تمرکز روی سکوها است اما به محتوا توجهی نمی گردد. این درحالی است که محتوا می تواند محل رقابت ما باشد. وی با اعلان اینکه پیش نویس استفاده از داده های دولت همراه را تحویل شورای اجرایی فناوری اطلاعات داده ایم تا دستگاه های دولتی را مجبور نماییم داده ها را در اختیار دستگاه های دولتی و پیام رسان ها قرار دهند، اظهار داشت: با فیلترینگ خارج از قاعده مخالف هستیم و معتقدیم که با کنار گذاشتن پلت فرم های خارجی نمی توانیم استقلال به دست بیاوریم. بلکه بجای اینکه دیگران را محدود نماییم باید میزان وابستگی به خودمان را افزایش دهیم و این فاکتور استقلال است. ضرورت وجودی کشور داشتن پلت فرم است محمدمهدی حبیبی فعال فضای مجازی نیز در این جلسه با بیان مخالفت با اظهارات امیر ناظمی اظهار داشت: ساختار پلت فرم ها رفتارهای اجتماعی را تولید می کنند و ما نمی توانیم بگوییم محتوا تولید نماییم اما کاری به سکو نداشته باشیم. وی با اعلان اینکه باید در مفهوم دقیق تر شویم و کالا را با سکو و بستر پلتفرمی مقایسه نکنیم، اشاره کرد: در عرصه تولید پلت فرم در کشور لزوم وجودی داریم اما در عرصه تولید محتوا مزیت رقابتی خواهیم داشت. حبیبی با تاکید بر اینکه نباید کشورمان را با کشورهای دیگر درباب استفاده از پلت فرم های خارجی مقایسه نماییم، اضافه کرد: کشورهای دیگر توان تعامل و مشارکت با سکوهای خارجی را دارند اما در کشور ما شواهد نشان میدهد که ما قدرت برخورد نداریم. کما اینکه وزیر ارتباطات مدتی پیش با مذاکره و رایزنی نتوانست تلگرام را متقاعد به بستن کانال های برانداز نظام کند. وی با اشاره به شکل گیری پلت فرم های موفقی در کشور که نشان دهنده توانایی ما در این حوزه می باشد، اظهار داشت: اگر سکو و پلت فرم داخلی نداشته باشیم محتوا و داده تولید شده در کشور باید در اختیار هر پلت فرم بیگانه ای قرار گیرد و این اشتباه است. این فعال فضای مجازی با رد موضوع عدم اعتماد کاربران به پلت فرم های بومی، اظهار داشت: استقبال بیش از ۳۰ میلیون نفر از مردم از تلگرام طلایی موضوع عدم اعتماد کاربران به سکوهای بومی ها را نقض می کند. بلکه این عدم اعتماد، از تعارض مسئولان نشات می گیرد. وی با تاکید بر اینکه حاکمیت بر فضای مجازی در پلت فرم های بومی رخ می دهد، گفت: وظیفه وزارت ارتباطات، ایجاد مسیر پیشرفت فناوری در کشور یا همان پلت فرم است و باید این مسئولیت را بپذیرد. کما اینکه مسئولان وزارت ارشاد و صدا وسیما باید روی محتوا کار کنند. حبیبی افزود: در غیر این صورت همانطور که تلگرام ما را محتاج کرده و اقتصاد و سیاست ما را درگیر خود کرده است، در صورت ایجاد اینترنت ماهواره ای هم شاهد بروز مشکلات مختلفی خواهیم بود. وزارت ارتباطات در زمان مناسب خدمات ارائه نداد در این جلسه حبیب مهاجر کارشناس فضای مجازی نیز با تاکید بر اینکه مسئولیت وزارت ارتباطات، پلت فرم سازی است، اشاره کرد: روی این پلتفرم، محتوا می تواند محل رقابت و منازعه کشور ما در مقابل دیگران باشد. وی با اعلان اینکه صاحبان ابزارهای توزیع محتوا (سکو) در قبال محتوا بی طرف نیستند، اضافه کرد: در ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه به وزارت ارتباطات دستور داده شده است که شرکت ارتباطات زیرساخت را تغییر کاربری داده و شبکه ملی اطلاعات راه اندازی کند. از طرف دیگر از دولت خواسته شده که حجم تولید محتوا را در این فضا ۱۰ برابر کند. حوزه سکوها حوزه ماموریتی وزارت ارتباطات است که به آن توجه نمی گردد. مهاجر با اشاره به تکالیفی که در زمینه پلت فرم سازی برای وزارت ارتباطات در قانون تصریح شده است، درباب مقایسه موفقیت پیام رسان های بومی و مسیریاب ها در کشور، اظهار داشت: مقایسه این دو ناشی از فهم نادرست از خدمات فضای مجازی است. چونکه حجم ترافیک و ذخیره سازی اطلاعات یک مسیریاب در طول یک ماه، شاید در حد یک روز یک پیام رسان هم نباشد. در همین حال خدمات مربوط به مسیریاب ها، به صورتی ارزش افزوده شمرده می شود و به معنای محتوا که در پیام رسان ها می بینیم نیست. وی اظهار داشت: در صورتیکه وزارت ارتباطات و سایر دستگاه های دولتی خدمات را در زمان مناسب در اختیار پیام رسان های بومی قرار می دادند، دوگانه ای به وجود نمی آمد و این پروژه شکست خورده نبود. بدون داشتن پلت فرم بومی اعمال حکمرانی در فضای مجازی ممکن نیست در این جلسه رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز اصرار کرد که بدون داشتن پلتفرم، استقلال را در کشور از دست می دهیم. وی با اعلان اینکه کشورهای مختلف تلاش نموده اند که متکی به پلت فرم های خود جلو بروند، اظهار داشت: بااینکه مشارکت با دیگر کشورها در بعضی موارد استقلال را به وجود می آورد اما بدون داشتن پلت فرم بومی، امکان اعمال حکمرانی در فضای مجازی خودمان را نخواهیم داشت. جلیلی با اشاره به عملکرد کشورهایی مانند چین، کره جنوبی و روسیه که متکی به پلت فرم های خودشان جلو می روند، اضافه کرد: ما دشمنی آمریکا را پیش رو داریم و آمریکا همانطور که رقابت با چین را می خواهد، خواهان نابودی ما است. وی با تاکید بر اینکه پلت فرم ها محتواساز هستند و بدون پلت فرم اعمال حکمرانی اتفاق نمی افتد، اظهار داشت: ترکیب خدمت و محتوا و پلت فرم تعریف درستی است که باید برای آن توازن ایجاد کرد. باید توجه داشت که در دوگانه پلت فرم و محتوا، نظر روی فراموشی پلت فرم نیست. برای مثال اگر پلت فرم «شاد» شکل نمی گرفت و همه سرمایه گذاری را روی محتوا قرار می دادیم، مجبور بودیم این محتوا را روی سکوهای خارجی ارائه دهیم. بنا بر این باید بین این دو موازنه شکل گیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب