نهایت علم elmend

افراد نزدیك بین خواب بی كیفیت تری دارند

افراد نزدیك بین خواب بی كیفیت تری دارند

مطالعات جدید نشان می دهد، اختلال نزدیک بینی که در 30 درصد از بزرگسالان و 10 درصد از کودکان رخ می دهد باکیفیت پایین خواب ارتباط دارد.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، پژوهشگران دانشگاه فلیندرز(Flinders) دریافتند که افرادی که گرفتار نزدیک بینی هستند به نسبت کسانی که دید معمولی دارند کیفیت خواب پایین تری دارند و علت آن تاخیر در ریتم شبانه روزی و تولید کمتر هورمون ملاتونین است.
پژوهشگران امیدوارند این یافته ها به تشخیص سریع و درمان نزدیک بینی در کودکان کمک نماید.
نزدیک بینی یک بیماری شایع چشمی است که موجب می شود فرد اجسامی که در فاصله ی دور قرار دارند را تار ببیند و اجسامی که در فاصله ی نزدیک هستند را شفاف ببیند.
به قول سازمان بهداشت جهانی نزدیک بینی می تواند خفیف تا شدید باشد. در کودکان این بیماری از سنین شش تا ۱۳ سالگی شروع می شود و ممکنست در سنین نوجوانی تشدید شود.
پژوهشگران در این مقاله به بررسی ارتباط نزدیک بینی و کیفیت کم خواب پرداختند. آنها ریتم شبانه روزی و تولید ملاتونین را در دانشجویانی که دهه ی سوم زندگی خودرا می گذراندند و تعدادی از آنها گرفتار نزدیک بینی بودند بررسی کردند.
نتایج این بررسی ها نشان داد که آن دسته از شرکت کنندگان که نزدیک بین بودند بطور قابل توجهی در ریتم شبانه روزی خود تاخیر داشتند و ملاتونین کمتری در بزاق و ادرارشان مشاهده شد.
دکتر رنجی چاکرابورتی (Ranjay Chakraborty) که این مطالعه را رهبری می کرد اظهار داشت: نورهای مصنوعی و دستگاه های الکترونیکی ساطع کننده ی این نورها که افراد از آنها برای مطالعه و سرگرمی استفاده می نمایند بعنوان عوامل ایجاد کننده ی اختلال در ریتم شبانه روزی و خواب شناخته شده اند اما تاثیر اختلال در ریتم شبانه روزی بر سلامت چشم هنوز به شکل گسترده بررسی نشده است. یافته های ما نشان میدهد که شواهدی قوی در خصوص ارتباط میان ریتم شبانه روزی و خواب بهینه با سلامت چشم وجود دارد.
بر طبق این تحقیقات پژوهشگران به دنبال تغییر عادات خواب در کودکان برای جلوگیری از ایجاد نزدیک بینی هستند.
دکتر چاکرابورتی می گوید: خواب مناسب نقش مهمی در یادگیری، حافظه، توجه، عملکرد در مدرسه و سلامت عمومی کودک در سالهای اولیه رشد دارد. خیلی از دستگاه های دیجیتالی نور آبی ساطع می کنند که موجب کاهش تولید ملاتونین و اختلال در ریتم شبانه روزی می شود و درنتیجه موجب تاخیر در خواب و خواب بی کیفیت می شود.
برای داشتن خواب مناسب و کافی باید دسترسی کودکان به دستگاه های دیجیتال را به ویژه در شب محدود کرد.
در گام بعدی ما می خواهیم ریتم شبانه روزی و تولید ملاتونین را در کودکان مورد بررسی قرار دهیم.




منبع:

1400/03/06
15:19:55
5.0 / 5
296
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
نهایت علم