بررسی نقش یک جهش ژنتیکی در بروز بیماری آلزایمر

نهایت علم: پژوهشگران آمریکایی در پروژه جدید خود، ارتباط جهش یک ژن با بروز بیماری آلزایمر را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه ایندیانا، هنگامی که سلول های ایمنی در سراسر مغز به حرکت در می آیند، مانند خط دفاعی در مقابل ویروس ها، مواد سمی و نورون های لطمه دیده عمل می کنند و با عجله به پاکسازی آنها می پردازند. پژوهشگران دانشکده پزشکی "دانشگاه ایندیانا"(Indiana University) در آمریکا، ارتباط این سلول های ایمنی را با نوعی جهش ژنتیکی که بتازگی در بیماران مبتلا به آلزایمر کشف شده است، مورد بررسی قرار دادند.
این پژوهش که به سرپرستی "هانده کاراهان"(Hande Karahan)، پژوهشگر مقطع دکتری دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا و "جونگسو کیم"(Jungsu Kim)، استاد این دانشگاه انجام شده است، نشان میدهد که حذف ژن موسوم به "ABI3"، تجمع پلاک آملوئید بتا را بصورت قابل توجهی در مغز می افزاید و به کاهش میکروگلیای اطراف پلاک ها می انجامد.
کاراهان اظهار داشت: این پژوهش می تواند بینش های بیشتری را برای درک عملکرد کلیدی میکروگلیایی که در بروز بیماری نقش دارد، فراهم آورد و به شناسایی اهداف درمانی جدید بپردازد.
کاراهان، پژوهش خودرا بر طبق یک بررسی ژنتیکی انجام داد که روی بیش از ۸۵ هزار نفر صورت گرفته بود و توانست جهش را در ژن ABI3 شناسایی کند. کاراهان نتیجه گرفت که این جهش می تواند خطر مبتلاشدن به آلزایمر را افزایش دهد. وی ادامه داد: هیچ پژوهشی در مورد عملکرد ژن ABI3 در مغز و تاثیر آن بر عملکرد میکروگلیا وجود نداشت.
پژوهشگران در این پروژه، ژن ABI3 را در موش های مبتلا به آلزایمر حذف کردند و به بررسی عملکرد این ژن در میکروگلیا پرداختند. آنها افزایش سطح پلاک ها، التهاب مغز و نشانه های اختلال عملکرد سیناپس را که خاصیت های در رابطه با نقص یادگیری و حافظه هستند، در موش ها مشاهده نمودند.
کاراهان افزود: حذف این ژن، حرکت میکروگلیا را مختل کرد. سلول های ایمنی نمی توانند برای پاکسازی پروتئین ها، به پلاک ها نزدیک تر شوند. پلاک های آمیلوئید بطور معمول در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر یافت می شوند. پروتئین های آمیلوئید بتا گرد هم می آیند و پلاک هایی را می سازند که اتصالات سلول های عصبی را از بین می برند.
وی ادامه داد: پژوهش ما، اولین شواهد درون جانداری را ارائه می کند که نشان می دهند از میان رفتن عملکرد ABI3 ممکنست با تأثیر بر تجمع آمیلوئید بتا و التهاب عصبی، به افزایش ریسک مبتلاشدن به آلزایمر منجر شود.
این پژوهش، در مجله "ساینس ادونسز"(Science Advances) به چاپ رسید.

1400/08/15