نهایت علم elmend
مركز كنترل و پیشگیری بیماری آمریكا:

مصرف ویپ را متوقف كنید!

مصرف ویپ را متوقف كنید!

نهایت علم: مركز كنترل و پیشگیری بیماری آمریكا آگهی داد كه با وجود قطعی نشدن نتایج بررسی اثرات دستگاههای ˮویپˮ، مصرف آنها باید متوقف شود.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از تك كرانچ، مبتلاشدن به بیماری های ریوی ناشی از مصرف ویپ و سیگارهای الكترونیكی در خیلی از جوامع در حال گسترش است و "مركز كنترل و پیشگیری بیماری آمریكا"(CDC) آگهی داده تا زمانی كه بررسی در مورد علت های آن ادامه دارد، از این محصول استفاده نشود.
"دانا مینی دلمن"(Dana Meaney Delman)، مدیر پروژه رسیدگی به این مشكل در مركز كنترل و پیشگیری بیماری اظهار داشت: مركز كنترل و پیشگیری بیماری، ایالات و افراد دیگری با همكاری یكدیگر در حال بررسی این مشكل هستند اما تاكنون، هیچ دلیل قطعی برای آن ثبت نشده است. ویپ و سیگار الكترونیكی، مواد شیمیایی و مخدر گوناگونی را در خود جای داده اند كه شاید مصرف كنندگان از وجود آنها در محصولات مورد استفاده خود مطلع نباشند. ما با بررسی شواهد بالینی و آزمایشگاهی كه تا به امروز به دست آمده اند، به این باور رسیدیم كه امكان دارد قرار گرفتن در معرض یك ماده شیمیایی، با بیماری های ریوی در ارتباط باشند اما تاكید می نماییم كه برای تشخیص محصولات یا مواد خاصی كه در این مورد تاثیر دارند، به بررسی های بیشتری نیاز داریم.
گزارش ها نشان می دهند شاید "ویتامین E استات"(Vitamin E acetate) كه طی پروسه تبخیر شكل می گیرد، در بروز بیماری نقش داشته باشد.
دلمن اضافه كرد: بااینكه ما با آزمایشگاه ها جهت بررسی این مساله همكاری می نماییم اما هنوز هیچ نتیجه قطعی به ثبت نرسیده است.
نخستین مورد مرگ و میر كه احتمال می رفت ناشی از مصرف ویپ باشد، در ماه آگوست و در ایالت ایندیانا رخ داد و موارد بعد به ترتیب در ایالات ایلینوی، مینه سوتا، كالیفرنیا و اورگان گزارش شدند. مركز كنترل و پیشگیری بیماری، سه مورد مرگ را ناشی از مصرف ویپ و سیگار الكترونیكی دانست اما یكی از موارد هنوز در حال بررسی است.


پیشنهاد پزشكان برای كاهش موارد مرگ و میر، ترك سیگارهای الكترونیكی و ویپ است اما در حقیقت، معین نمی باشد كه چه نوع مواد شیمیایی در این ابزار تولید می شوند و كدام یك از آنها می توانند سمی باشند.
اگرچه بررسی ها هنوز ادامه دارد و نتیجه قطعی مشخص نشده اما مركز كنترل و پیشگیری بیماری سفارش كرده تا حد امكان از سیگارهای الكترونیكی و ویپ استفاده نشود برای اینكه هم اكنون، دوری از این ابزار می تواند به پیش گیری از بیماری های شدید ریوی كمك نماید. از طرف دیگر، این مساله كاملا روشن است كه سیگار الكترونیكی هیچ گاه برای جوانان یا زنان حامله سفارش نمی گردد.
افرادی كه از محصولاتی مانند سیگار الكترونیكی استفاده می نمایند، باید به نشانه هایی مانند سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ توجه داشته باشند و تحت نظر پزشك قرار بگیرند. مركز كنترل و پیشگیری بیماری هم اكنون، با مقامات ایالات بسیاری كار می كند تا نقش مخدرهای الكترونیكی را در بروز بیماری های ریوی مشخص كنند. آنها در بررسی های خود، 53 بیمار را شناسایی نمودند تا بفهمند كه آیا این افراد با مخدرهای الكترونیكی سر و كار داشته اند یا خیر.
شركت كنندگان این پژوهش، بین 18 تا 35 سال داشتند و به بیماری ریوی مبتلا بودند. پژوهشگران در بررسی خود، نشانه هایی همچون تنگی نفس، تهوع، استفراغ و تب را در این بیماران مشاهده نمودند.
یكی از موارد مشاهده شده در همه این بیماران، استفاده از مواد مخدری بود كه در سیگارهای الكترونیكی وجود دارند. تصاویر قفسه سینه همه آنها نیز غیرمعمول بود و نشان می داد كه این افراد، به اكسیژن بیشتری نیاز دارند.
پس از ارزیابی بالینی بیماران مشخص شد كه همه آنها، به نوع خاصی از سینه پهلوی غیرعفونی مبتلا هستند. این عارضه موسوم به "پنومونی"(Pneumonia) هنگامی رخ می دهد كه مواد حاوی چربی به ریه ها وارد می شوند.
این نتیجه، با فرضیه تاثیر ویتامین E استات مطابقت دارد برای اینكه این ماده نیز چرب است و می تواند به همراه بخار به ریه وارد شود و در همان جا بماند. در هر حال، هیچ كدام از پزشكان یا متخصصان، این ارتباط را به صورت رسمی تایید نكرده اند.
این پژوهش، در مجله "New England Journal of Medicine" به چاپ رسید.




منبع:

1398/06/17
01:52:05
5.0 از 5
4078
تگهای خبر: آمریكا , پژوهشگر , تولید , چاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
نهایت علم