کشف فسیل دایناسور بی دست در آرژانتین

نهایت علم: فسیل تازه کشف شده یک گونه عجیب از دایناسورها در آرژانتین که حدودا بدون دست بوده است، ممکنست ظاهر بانمکی داشته باشد، اما مطمئنا خشن و بی رحم بوده است.

به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، بتازگی مشخص شده است که یک دایناسور تازه کشف شده دارای دست هایی به قدری کوچک بوده است که حتی از دایناسورهای "تی رکس" که دست های کوتاهی داشته اند نیز مضحک تر بوده است.
گروهی از دیرینه شناسان در آرژانتین بتازگی یافته های خودرا از گونه ای جدید و بدون بازو از دایناسورها به نام "گومسیا اوچوآ"(Guemesia ochoai) منتشر نموده اند. این دایناسورها پیش از انقراض در ۶۶ میلیون سال پیش، در اروپا، آفریقا، آمریکای جنوبی و هند می زیسته اند.
دیرینه شناسان همیشه به اعماق گذشته ما نگاه می کنند تا بفهمند ما چگونه به آنچه امروز هستیم، تکامل یافته ایم. در صورتیکه فسیل های انسانی اخیر با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال می توانند جزئیاتی از رژیم های غذایی مصرف شده توسط افراد در گذشته را عرضه کنند، با فسیل های قدیمی تر می توان به عمق تاریخ بازگشت و حتی زمان تکامل گونه های قدیمی به گونه های جدید را مشخص کرد.
یافته های اخیر، گونه ای به نام "آبل خزندگان"(Abelisuarids) را نشان میدهد. "آبل خزندگان" دایناسورهای دوپا با اندام های عقبی تنومند با سه انگشت کاربردی بودند. این دایناسورها از نظر اندازه بسیار بزرگ بودند و تخمین ها حاکی از آنست که طول آنها تا ۳۹ فوت(۱۲ متر) می رسیده است. با این وجود این مطالعه جدید، یکی از کوچک ترین "آبل خزندگان" گزارش شده تا به امروز را گزارش می دهد.
تجزیه و تحلیل پژوهشگران نشان میدهد که "گومسیا اوچوآ" گونه ای از "آبل خزندگان" بوده است که دسته ای از دایناسورها با اندام های جلویی کوچک هستند که برای شکار طعمه باید به سر و آرواره های قدرتمند خود تکیه می کردند.
آبل خزندگان نام یک تیره از بالاخانواده شاخ خزنده سانان است که در دوره کرتاسه تکامل یافتند. بااینکه سنگواره هایی که بتازگی کشف شده نشان میدهد که آنها احتمالاً از اواسط دوره ژوراسیک یعنی از حدود ۱۷۰ میلیون سال پیش نیز وجود داشتند. آبل خزندگان دایناسورهای گوشت خواری با جثه های پنج تا ۹ متری بوده اند که سنگواره های آنها تا حالا در قاره های آمریکای جنوبی، آفریقا و همین طور در هند و ماداگاسکار کشف شده است. اما با انقراض دایناسورهای "گوشت سوسمار" در این مناطق توانستند جایگزین آنها شوند و به گوشت خواران برتر محیط زندگی خود تبدیل شوند.
پروفسور "آنجالی گوسامی" رهبر این تحقیقات و یکی از نویسندگان این مطالعه جدید اظهار داشت: این دایناسور جدید در نوع خود کاملا غیرمعمول است. چندین خاصیت کلیدی دارد که نشان میدهد یک گونه جدید است و اطلاعات مهم جدیدی را در مورد منطقه ای از جهان که ما اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم، ارائه می دهد.
این تخمین ها از روی یک مغز تقریباً کامل کشف شده از این دایناسور در دره "آمبلایو" در استان سالتا در کشور آرژانتین زده شده است. پژوهشگران در مقاله تحقیقاتی خود نوشته اند که این فسیل، سقف جمجمه نازک و عدم وجود شاخ را نشان میدهد. در صورتیکه این خاصیت ها مشخصه آبل خزندگان است، اما منحصر به آنها نیست.
"گومسیا اوچوآ" نسبت به بدن بزرگ خود، دست های بسیار کوچکی داشته است. پژوهشگران براین باورند که این دست ها بقایای فرگشتی دست هایی هستند که زمانی برای اجداد این دایناسورها مفید بوده اند، اما با گذر زمان دیگر از نظر عملکردی برای آنها مفید نبوده اند.
"گومسیا اوچوآ" مانند دایناسورهای دیگر در دسته خود، نمی توانسته اندام بالایی خودرا خم کند و حتی پنجه هم نداشته است.
اعتقاد پژوهشگران بر این است که "گومسیا اوچوآ" با وجود این، گوشت خوار بی رحمی بوده است که طعمه خودرا به آسانی از بین می برده است.
اما مهم تر از این ها این که حضور این فسیل تایید می کند که در آبل خزندگان یافت شده در آرژانتین، تمایزات جغرافیایی وجود داشته است. در صورتیکه آبل خزندگان قبلی در منطقه پاتاگونیای جنوبی این کشور یافت شده بودند، "گومسیا اوچوآ" در شمال غربی این کشور پیدا شد که نشان میدهد این منطقه ممکنست سرنخ های زیادی راجع به دایناسورها در اختیار داشته باشد.
این واقعیت که بقایای فسیلی آرژانتین تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده اند، به این معما اضافه می کند. بنابراین، ممکنست این نخستین باری باشد که در مورد آبل خزندگان می شنوید، اما بعید است که آخرین مورد باشد.
این یافته ها در مجله Journal of Vertebrate Paleontology انتشار یافته است.

1400/12/04