نهایت علم elmend
با تلاش پژوهشگران انگلیسی صورت می گیرد

بررسی اقیانوس ها با كمك حیوانات دریایی حامل برچسب الكترونیكی

بررسی اقیانوس ها با كمك حیوانات دریایی حامل برچسب الكترونیكی

به گزارش نهایت علم پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی نشان دادند كه می توان با اتصال برچسب الكترونیكی به جانداران دریایی، اقیانوس ها را مورد بررسی قرار داد.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، شاید كوسه ها، پنگوئن ها، لاك پشت ها و دیگر جانداران دریایی بتوانند به انسان ها در بررسی اثقبانوس كمك كنند. پژوهشگران قصد دارند با متصل كردن برچسب های الكترونیكی به این جانداران، داده های مربوط به اقیانوس را به دست بیاورند و آنها را بررسی نمایند.
تابحال هزاران موجود دریایی برای اهداف پژوهشی گوناگون برچسب گذاری شده اند اما هم اكنون اطلاعات گردآوری شده، به طور گسترده برای ردیابی تغییرات اقلیمی و تغییرات دیگر اقیانوس ها مورد استفاده قرار نمی گیرند.
چنین بررسی هایی، بیشتر با كمك كشتی های پژوهشی، ابزارهای زیردریایی و سنسورهای شناور صورت می گیرند اما حتی علیرغم این ابزار هم بخش های گسترده ای از اقیانوس هنوز ناشناخته مانده اند یا اطلاعات كمی در مورد آنها وجود دارد.
بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه اكستر" (University of Exeter) انگلستان نشان داده است حیواناتی كه حامل سنسور هستند، می توانند خیلی از این كمبودها را جبران كنند چونكه این حیوانات می توانند در محیط های گوناگون همچون زیر یخ دریا شنا كنند و حركت خویش را با عنایت به جریان آب ادامه دهند.
دكتر "دیوید مارچ" (David March)، نویسنده ارشد این پروژه اظهار داشت: ما می خواهیم از ظرفیت قابل توجه سنسورهای متصل به حیوانات استفاده نماییم تا اطلاعات لازم را در مورد اقیانوس ها به دست بیاوریم.
وی ادامه داد: این بررسی ها معمولا در مقیاس محدودی صورت می گیرند اما قابلیت انجام شدن در مقیاس های بزرگتر را هم دارند. ما در این پروژه، 183 گونه جاندار همچون ماهی تن، كوسه، پرتوماهی، نهنگ و مرغان دریایی را به همراه محیط زندگی آنها مورد بررسی قرار دادیم.


پروفسور "برندن گادلی" (Brendan Godley)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: مطالعه پژوهش های پیشین نشان داد كه بعضی از قسمت های اقیانوس، كمتر شناخته شده اند و نمونه های كمتری از آنها در دسترس قرار دارد. ما در اكتشافات جدید خود، این مشكلات را مورد بررسی قرار دادیم و سعی كردیم با كمك مجموعه ای از حسگرها، آنها را برطرف نماییم.
پژوهشگران در این پروژه توانستند به داده های بسیاری دسترسی پیدا كنند كه با كمك لاك پشت ها و كوسه ها گردآوری شده بود. آنها با كمك این داده ها توانستند نواحی دورافتاده و مهمی را بررسی نمایند كه قبل از این به درستی مورد بررسی قرار نگرفته بودند.
این گروه پژوهشی قصد دارند پروژه خویش را با همكاری متخصصان محیط شناسی و اقیانوس شناسی به طور گسترده تر ادامه دهند.
این پژوهش، در مجله " Global Change Biology" به چاپ رسید.



1398/09/08
10:32:55
5.0 از 5
4084
تگهای خبر: پژوهشگر , چاپ , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
نهایت علم