نهایت علم elmend
در گفت وگو با نهایت علم اعلام شد

تولید تاکسی برقی با همکاری وزارت کشور

تولید تاکسی برقی با همکاری وزارت کشور

به گزارش نهایت علم، مدیر توسعه تکنولوژی های جدید خودرویی و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن اشاره به روند تولید ˮتاراˮ بعنوان تاکسی برقی پس از ساخت نمونه شاهد اتوبوس برقی، اظهار داشت: علت اصلی عدم پلاک گذاری، عدم تأمین سرمایه در گردش است و با عنایت به شرایط فعلی، اگر قراردادهای این خودرو ها نهایی شود میتوان امید داشت که آرزوی چندین ساله ما که ورود و ظهور خودرو های برقی در خیابان ها است، برآورده شود.


دکتر شهریار زینی در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: با همکاری و همراهی مشاور وزیر کشور در امور فناوری، مبحث تسری و استفاده از خودرو های برقی در تاکسی را بررسی نموده و درحال پیگیری مبحث هستیم.
وی در اینباره توضیح داد: از ۶ ماه قبل وزارت کشور به شکل جدی با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان همکاری داشته است و ما توانستیم قرار داد تولید هزار اتوبوس برقی را با این وزارت خانه نهایی نماییم. این قرار داد هنوز عملیاتی نشده ولی به مرحله نهایی رسیده و چارچوب فنی این طرح مشخص شده است.
زینی ضمن اشاره به همکاری خوب اتحادیه اتوبوسرانی، خاطرنشان کرد: برای این منظور ۵ شرکت داخلی مشارکت دارند که از این تعداد دو شرکت دانش بنیان هستند و توانستند ۷۰ درصد ساخت اتوبوس های برقی را بومی سازی کنند و ۳ شرکت دیگر هم حدود ۳۰ درصد ساخت داخل دارند.
مدیر توسعه تکنولوژی های جدید خودرویی و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار نمود: با عنایت به تجربیات خوب و موفقی که در زمینه اتوبوس برقی رخ داد، امیدواریم قراردادهای در ارتباط با آن هم به امضا برسد؛ چون که تأمین مالی برای این پروژه از جانب وزارت کشور صورت گرفته و کارهای نهایی چون تعیین تکلیف ایستگاه های شارژ باقی مانده تا قرار داد تولید اتوبوس های برقی نهایی شود.
تاکسی برقی گام زیست محیطی حمل و نقل
زینی به برنامه های ستاد فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل ریاست جمهوری اشاره نمود و در اینباره توضیح داد: برای این منظور با مشارکت وزارت کشور و معاونت علمی و با همکاری اتحادیه تاکسیرانی، کمیته فنی در وزارت کشور بوجود آمد کردیم تا در این کمیته مشخص شود که چه نوع تاکسی و با چه مشخصات فنی برای شهرداری ساخته شود.
وی میزان ظرفیت باتری، نوع موتور، میزان پیمایش، میزان شیب روی و صندوق دار بودن را همچون مشخصه های تاکسی های برقی تولیدی دانست که در این کمیته در مورد آنها بحث و تبادل نظر می شود.
زینی افزود: یکسری از شرکتهای تولید کننده خودرو، قطعات را به صورت CKD (بسته ای کامل از قطعات) وارد می کنند و این شرکت ها درخواست هایی برای تولید تاکسی برقی به اتحادیه تاکسیرانی عرضه کرده بودند ولی ما در این طرح بنا را بر این گذاشتیم که برای تولید این نوع تاکسی ها از ظرفیت های داخل استفاده نماییم و طبیعی است که در این راه تولید کننده داخلی در اولویت کاری ما قرار دارند.
مدیر توسعه تکنولوژی های جدید خودرویی معاونت علمی، اشاره کرد: بر این اساس ما این طرح از شرکت "جتکو" و خودرو تارا برقی که محصولی متولد از معاونت علمی، آغاز کردیم. این خودرو تنها یک خودرو ساخت کشور نیست بلکه بر مبنای معماری معاونت علمی رئیس جمهوری، تک تک اجزای خودرو تارا همچون موتور الکتریکی، کانورتر، اینورتر، شارژر، مبدل ها، سسیستم حرارتی (Thermal management)، باتری پک و ECU تماما ساخت داخل است.
به گفته وی، با اجرای طرح خودرو برقی تارا ۷ کلان پروژه اجرایی و به تفکیک هر ماژول، دو شرکت دانش بنیان مشارکت داشتند و در کل حدود ۱۴ شرکت دانش بنیان در اجرای این پروژه مشارکت داشتند.
زیتی اشاره کرد: برای این منظور فراخوانی منتشر کردیم و پس از پایش شرکت ها، هر ماژول این طرح را به دو شرکت واگذار کردیم. همه این اقدامات، برنامه ریزی هایی است که از دو سال قبل برای تولید خودرو برقی تماما ایرانی اجرایی شده است و با تشکیل کمیته فنی در وزارت کشور، از این خودرو برقی بازدید کردند و مورد تایید قرار گرفت.
وی اضافه کرد: هم اکنون به دنبال این هستیم که بتوانیم با تأمین اعتباراتی، برخی از تاکسی های برقی را با همکاری وزارت کشور تهیه نماییم.
آخرین وضعیت تولید تاکسی های برقی
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با تکیه بر این که تاکسی برقی آماده شده را در حد نمونه مهندسی شده عنوان نمود و اظهار داشت: نمونه مهندسی تاکسی برقی ساخته شده دارای TRL 6 تا 7 است و برای تولید واقعی نیاز است که محصول در TRL 9 باشد.
وی وجود این فاصله در سطح آمادگی فنی تاکسی برقی ساخته شده را در اجرای تست و آزمون دانست و خاطرنشان کرد: هزینه تست و آزمون بالا است و این همان چالش ما در تولید اتوبوس های برقی است. اتوبوس هایی برقی ساخته شده که در مرحله عقد قرار دارد، همچنان فاقد پلاک است.
چالش تجاری سازی اتوبوس و تاکسی برقی
زینی در تشریح علل عدم پلاک گذاری برای این دو خودرو برقی توضیح داد: یک نمونه اتوبوس دانش بنیانی که ایجاد می شود حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه طراحی و توسعه دارد و اگر بخواهد برای پلاک گذاری، تست های مربوط را اجرایی کند، به همین اندازه باید هزینه پرداخت کند و اگر کل این هزینه ها پرداخت گردد، مسئله اصلی باقیمانده، وجود مشتریان این محصول نهایی است.
وی افزود: بر این اساس قاعده کلی در این مسئله اینست که وقتی مقرر است پلاک گذاری صورت گیرد، همزمان با فرایند پلاک گذاری و نهایی شدن قرار دادهای فروش، تست ها اجرایی شود تا سرمایه گذار این اطمینان را پیدا کند که محصول ساخته شده، دارای مشتری است.
این مقام مسئول افزود: بر این اساس ما در مجموعه وزارت کشور علم به مبحث بوجود آمد و کار را پیش خواهیم برد تا همزمان با عقد قراردادها، مسایل در ارتباط با دریافت پلاک و "تائید نوع" (TA) اجرایی شود.
وی طول زمان پلاک گذاری خودرو ها را ۱۲ ماه دانست و تصریح کرد: ولی کورنومتر این ماه از زمانی شروع به کار خواهد نمود که قرار دادها امضا و پیش پرداخت ها به شرکتهای تولید کنند پرداخت گردد. تا وقتی که اعتباری پرداخت نشود، عملا، طرح نهایی نخواهد شد.
زینی، ضمن اشاره به چالش ها و گلوگاه های صنعت خودرو کشور خاطرنشان کرد: اگر قراردادهای در ارتباط با تاکسی و اتوبوس برقی منعقد شود و فضایی ایجاد شود که خودروساز اطمینان از وجود مشتریان پیدا کند، به حوزه تولید خودرو های برقی شتاب داده می شود.
به گفته وی، تولید و تجاری سازی اتوبوس برقی نسبت به تاکسی برقی در مراحل جلوتری قرار دارد و نمونه اتوبوس برقی بعنوان یک نمونه "شاهد" یعنی نمونه ای که مقرر است پلاک گذاری شود، به تولید رسیده است.
زینی تصریح کرد: در فرایند دریافت "تایید نوع" اتوبوس برقی، امکان دارد اصلاحات جزئی نیاز باشد ولی خودرو برقی ساخته شده در حد نمونه مهندسی است ازاین رو امکان دارد تغییراتی که بر روی خودرو های برقی اعمال شود، به مراتب بیشتر از اتوبوس برقی باشد ضمن آنکه دریافت تاییدیه نوع برای اتوبوس ساده تر از خودرو است.
این مقام مسئول علت اصلی عدم پلاک گذاری را عدم تأمین سرمایه در گردش برای تولید کننده دانست و اظهار داشت: با عنایت به شرایط فعلی اگر قراردادهای این خودرو ها نهایی شود میتوان امید داشت که آرزوی چندین ساله ما که ورود و ظهور خودرو های برقی در خیابان ها است، برآورده شود.
تولید کنندگان ایرانی خودرو برقی
مدیر توسعه تکنولوژی های جدید خودرویی ضمن اشاره به ظرفیت های تولید خودرو های برقی در کشور اضافه کرد: شرکت ایران خودرو با محوریت "جتکو"، گروه خودروسازی سایپا با محوریت "مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا" از ظرفیت های تولید خودرو های برقی کشور محسوب می شود. در مرکز تحقیقات سایپا خودرو "شاهین"، "آریا" و "ساینا" برقی به تولید رساندند.
وی افزود: شرکت ایران خودرو هم "تارا"برقی را به مرحله تولید رسانده و این شرکت با همکاری ایپکو، خودرو "دنا پلاس هیبرید" را به تولید سری رسانده است.
زینی اظهار نمود: علاوه بر آن شرکت مدیران خودرو پروژه جدی در این حوزه با گروه مپنا شروع کرده است که طی آن جی ۴ برقی را در دستور کار دارند و به نظر می آید ۲ تا ۳ سال آینده به تولید می رسد.
به گفته وی، بعضی از طرح های این شرکت ها با حمایت ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی شده است و بعضی از طرح ها هم با همت خود این شرکت ها اجرایی شده است.



1401/09/08
15:02:22
5.0 از 5
243
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
نهایت علم