نهایت علم elmend

بازبینی ساختار آزمون های دستیاری پزشکی ادامه جذب از مسیر پذیرش مستقیم

بازبینی ساختار آزمون های دستیاری پزشکی ادامه جذب از مسیر پذیرش مستقیم

نهایت علم: مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ضمن اشاره به بازبینی ساختار آزمون های دستیاری پزشکی، بر ادامه پذیرش مستقیم در رشته های عفونی، کودکان، طب اورژانس و بیهوشی تاکید کرد.


به گزارش نهایت علم به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر شهریار نفیسی، در دومین روز از نشست معاونان و مدیران وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آخرین تحولات و برنامه های حوزه آموزش تخصصی پزشکی را شرح داد. وی ضمن اشاره به بازبینی ساختار آزمون های دستیاری، بر ادامه پذیرش مستقیم در رشته های عفونی، کودکان، طب اورژانس و بیهوشی تاکید کرد. نفیسی با تاکید بر لزوم پیشرفت کیفیت طراحی و اجرای آزمون های دستیاری اظهار داشت: هم اکنون بازبینی جامعی در بانک سوالات، کیفیت طراحان و شیوه برگزاری آزمون های دستیاری در دست انجام است. یکی از محورهای اصلی این بازبینی، بررسی امکان تغییر در ساختار آزمون های چندگزینه ای (MCQ) و جایگزینی روش های نوین تر ارزیابی است تا سنجش علمی و مهارتی داوطلبان دقیق تر و جامع تر صورت گیرد.

ادامه پذیرش دستیاری مستقیم در چهار رشته تخصصی

وی به اجرای طرح پذیرش دستیاری مستقیم اشاره نمود و اضافه کرد: این برنامه در چهار رشته عفونی، کودکان، طب اورژانس و بیهوشی اجرا می شود. در سال نخست، ۱۰۰ نفر و در سال دوم ۲۰۰ نفر از این مسیر جذب شدند و سال جاری هم ۷۰۰ نفر برای تکمیل ظرفیت نام نویسی کرده اند. این طرح نوآورانه نیازمند بازبینی مستمر است تا بتوان از آن خروجی مؤثر و کارایی به دست آورد.

تحول در نظام ارزیابی و بخشنامه هیأت های ممتحنه

مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به چالش های نظام پیشرفت سالانه دستیاران پرداخت و اظهار داشت: پروژه ای با عنوان ارزیابی برنامه ای (Programmatic Assessment) آغاز نموده ایم تا نظام ارزیابی درون دانشگاهی از نظر کیفی ارتقا یابد. هدف آنست که در آینده وزن بیشتری به این ارزیابی ها داده شود و آزمون های سالانه و نهائی از حالت صرفا تستی فاصله بگیرند. وی در رابطه با تغییرات بخشنامه هیأت های ممتحنه اظهار داشت: طبق تغییرات جدید، سیاست گذاری رشته های تخصصی، ارزشیابی، اعتباربخشی و برگزاری آزمون های بُرد به هیأت های ممتحنه واگذار شده است. برای هر بخش کمیته ها و کمیسیون های تخصصی تشکیل شده تا از ظرفیت اعضای هیأت علمی در تصمیم سازی ها استفاده گردد.

تدوین معیارهای آموزش تخصصی پزشکی

نفیسی در رابطه با تدوین و بازبینی کوریکولوم های آموزشی و معیارهای آموزش تخصصی توضیح داد: پروژه ای جامع تحت عنوان تدوین معیارهای عمومی آموزش تخصصی در حال انجام می باشد و در مرحله اول این طرح با تدوین چهار سند به انتها رسیده و مرحله پایلوت در چند دانشگاه درحال اجراست و بعد از ارزیابی نتایج، وارد فاز اجرا خواهد شد. در مرحله بعد، معیارهای تک تک رشته های تخصصی تدوین خواهد شد وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای کامل این برنامه ها، نظام آموزش تخصصی کشور به سطح بالاتری از کیفیت، شفافیت و کارایی خواهد رسید و پاسخگوی نیازهای علمی و بالینی سیستم سلامت کشور خواهد بود. به طور خلاصه یکی از محورهای اصلی این بازنگری، بررسی امکان تغییر در ساختار آزمون های چندگزینه ای (MCQ) و جایگزینی روش های نوین تر ارزیابی است تا سنجش علمی و مهارتی داوطلبان دقیق تر و جامع تر صورت گیرد. در سال نخست، ۱۰۰ نفر و در سال دوم ۲۰۰ نفر از این مسیر جذب شدند و سالجاری هم ۷۰۰ نفر برای تکمیل ظرفیت نام نویسی کرده اند.

1404/08/23
11:04:23
5.0 از 5
8
تگهای خبر: آینده , تخصصی , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

نهایت علم