نهایت علم elmend

تاثیر ورزش ایروبیك بر كند كردن روند بیماری آلزایمر

تاثیر ورزش ایروبیك بر كند كردن روند بیماری آلزایمر

به گزارش نهایت علم پژوهشگران ˮمركز پزشكی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربیˮ(UT Southwestern Medical Center) در مطالعه اخیرشان اظهار كرده اند آزمایشات بالینی نشان داده است ورزش هوازی ایروبیك می تواند در كُند شدن روند تحلیل مغز كه با بیماری آلزایمر مربط است نقش مهمی داشته باشد.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، مطالعه پژوهشگران مركز پزشكی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربی نشان داده است كه ورزش ایروبیك تاثیر به سزایی در كاهش سرعت تخریب مغز در رابطه با زوال عقل و بیماری آلزایمر دارد.
این تحقیق نشان داده است كه ورزش هوازی ایروبیك امكان دارد بتواند به صورت مستقیم سرعت تخریب هیپوكامپ مغز در بیماران مبتلا به آلزایمر را كم كند.
همه ما می دانیم كه ورزش برای سلامتی مفید می باشد اما به تازگی تحقیقات پژوهشگران نشان داده است كه ورزش ایروبیك بیشتر از دیگر فعالیت های ورزشی می تواند در كند كردن روند تخریب مغز در بیماری آلزایمر موثر باشد.
پژوهشگران طی این مطالعه دریافتند ورزش هوازی ایروبیك تاثیر به خصوصی بر عملكرد شناختی و مغزی بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف دارد.
اختلال شناختی خفیف(Mild Cognitive Impairment)، یك اختلال عصبی است كه در افراد مسن رخ می دهد و شامل اختلالات شناختی همراه با اختلالات جزئی در فعالیت های روزمرهٔ زندگی می شود؛ همینطور بعنوان زوال عقل اولیه و اختلال حافظهٔ منزوی شناخته شده است.
طی این مطالعه پژوهشگران ۷۰ فرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف را به مدت ۱۲ ماه مورد بررسی قرار دادند. نیمی از این افراد در هفته ۴ یا ۵ جلسه نیم ساعته ایروبیك تمرین می كردند در حالیكه نیمی دیگر تنها تمرینات كششی انجام می دادند.
پژوهشگران ارزیابی های شناختی، اسكن ام.آر.آی و اسكن آمیلوئید پی. تی. ای را هم قبل و بعد از انجام آزمایش بر روی این افراد انجام دادند تا دریابند كدام یك از این ورزش ها بر كاهش تخریب مغز نقش مهمی دارد.
پژوهشگران بعد از آزمایش اعلام نمودند هر دو ورزش بر روی عملكرد شناختی افراد تاثیر مثبتی داشته است اما اسكن مغز افرادی كه تمرینات هوازی(ایروبیك) را انجام داده بودند تفاوت قابل توجهی با گروه دیگر داشت و آن این بود كه آن دسته از افراد كه ورزش هوازی انجام داده بودند و تجمع آمیلوئید(آمیلوئید بتا) در مغز آنها بیشتر بود با انجام این ورزش روند تخریب قسمت هیپوكامپ مغز آنها كند شده بود.
"رونگ ژانگ"(Rong Zhang) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: انجام ورزش های هوازی به صورت كلی از بیماری آلزایمر جلوگیری نمی كند بلكه روند تحلیل مغز را كند می كند.
خیلی از پژوهش هایی كه در مورد بیماری آلزایمر انجام می شوند، بر "آمیلوئید بتا"(Aß) تمركز دارند. آمیلوئید بتا، پروتئینی است كه هنگام رشد بیماری، در مغز انباشته می شود. وجود آمیلوئید بتای اضافه، پلاك هایی را ایجاد می كنند كه ارتباط میان سلول های مغز را از بین می برند، به بروز التهاب منجر می شوند و نهایتا به از دست رفتن خیلی از نورون ها و بافت های مغز می انجامند.
یافته های این مطالعه در مجله "Journal of Alzheimer’s Disease" منتشر گردید.




منبع:

1398/06/28
12:28:36
5.0 از 5
4060
تگهای خبر: پژوهشگر , تحقیقات , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
نهایت علم