نهایت علم elmend
با تلاش محققان دانشگاه رایس محقق شد

نقشه برداری از جریان خون زیر پوست با وضوح بالا

نقشه برداری از جریان خون زیر پوست با وضوح بالا

به گزارش نهایت علم اندازه گیری جریان خون كاربردهای بالینی گسترده ای دارد، ازاین رو دانشمندان ˮدانشگاه رایسˮ یك سیستم نوین طراحی نموده اند كه توسط آن پزشكان می توانند تصاویری از جریان خون زیر پوست با وضوح بالا به دست آورند.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از تك اكسپلوریست، سیستمی كه محققان توسعه داده اند "پالس كم" (PulseCam) نام دارد و یك دوربین جدید مبتنی بر حركت، قوی و بسیار حساس برای تصویربرداری از جریان خون با وضوح تفكیك مكانی یك میلی متر و وضوح زمانی یك فریم در ثانیه است.
دانشمندان با استفاده از پالس كم راهی جدید جهت استفاده از دوربین فیلمبرداری جهت بررسی زیر پوست و تهیه نقشه هایی با وضوح بالا از جریان خون پیدا كردند. انتظار می رود این امر به پزشكان كمك نماید تا میزان خون وارد شده به مویرگ ها را بسیار دقیق دریابند.
در خلال مطالعه، دانشمندان از پالس كم برای نظارت بر پرفیوژن خون كف دست ۱۰ بیمار كه مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند و بیهوش بودند، استفاده كردند.
مشخص شده است كه تزریق ماده بیهوشی منجر به بلوك "تن سمپاتیك" (sympathetic tone) می شود كه این هم منجر به افت ناگهانی فعالیت عصب سمپاتیك محیطی می شود. رگ های خونی هنگام بی حسی و یا بیهوشی گشاد می شوند و پرفیوژن به طرز قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. سپس، مدتی بعد از بیهوشی پرفیوژن به تدریج كاسته می شود.
پالس كم طی این مطالعه توانست هنگام انجام این عملیات میزان جریان خون در محل دو شریان اصلی را نشان دهد.
حدود ۳۰ ثانیه طول می كشد تا پالس كم نقشه پرفیوژن خون با وضوح بالا را ایجاد كند و می تواند نقشه را هر ۱۰ ثانیه به روز كند. پالس كم این نقشه ها را بر مبنای تغییرات جزئی رنگ بوجود آمده حاصل از پرفیوژن تولید می كند. در پزشكی وارد كردن یا رساندن مایع به داخل بافت (تزریق به داخل رگهای خونی) را پرفیوژن ( perfusion) می گویند. در حالت طبیعی بدن فرآیند تحویل مواد غذایی از سرخرگ ها به بستر مویرگی در بافت های زنده پرفیوژن نام دارد.






منبع:

1399/01/26
19:01:25
5.0 از 5
2720
تگهای خبر: توسعه , تولید , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
نهایت علم