نهایت علم elmend
درخواست دانشمند ایرانی دانشگاه كمبریج:

لطفا همه ماسك بزنید

لطفا همه ماسك بزنید

نهایت علم لطفا همه ماسك بزنید


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، در یك سرمقاله جدید انتشار یافته در مجله BMJ، سه تن از پژوهشگران دانشگاه كمبریج پیشنهاد می كنند كه پوشیدن ماسك های پارچه ای باید در طول همه گیری كووید-۱۹ توسط همگان اجرا شود. این گروه استدلال می كند كه مزایای بالقوه این كار بسیار بیشتر از نقاط ضعف احتمالی آن است.
"بابك جاوید"، مشاور بیماری های عفونی از دانشگاه كمبریج توضیح می دهد: ما می دانیم كه میزان زیادی از انتقال و شیوع كرناویروس جدید پیش از بروز علایم در افراد رخ می دهد، بدین سبب پوشیدن ماسك ها در درجه اول برای محافظت از دیگران و همین طور محافظت از پوشنده است.
استدلال های مربوط به استفاده از ماسك در مقیاس بزرگ و توسط اغلب افراد جامعه طی هفته های گذشته به شدت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، تا حدی كه مركز كنترل و پیش گیری از بیماری های آمریكا (CDC) بطور ویژه هفته گذشته سفارش كلی خودرا تغییر داد و به استفاده گسترده از ماسك های پارچه ای سفارش كرد.
سه استدلال كلی وجود دارد كه اغلب مقابل استفاده گسترده و عمومی از ماسك های صورت مطرح می شود: اول اینكه ادعا می شود هیچ مدركی وجود ندارد كه ماسك ها یك فرد را از ارتباط با ویروس محافظت كنند. دوم اینكه استفاده همگان از ماسك، دست كادر درمان را كه در خط مقدم مبارزه با این ویروس هستند از ماسك دور می كند و سوم اینكه ماسك ها موجب ایجاد احساس امنیت كاذب در پوشنده و منجر به كاهش پیروی از سایر اقدامات مهم بهداشتی می شوند.
این مقاله به یادداشت های قبلی كه در مورد استفاده از ماسك در ارتباط با مقابله با انتقال آنفلوآنزا نوشته شده است، اشاره می كند كه در بعضی از آنها آمده است ماسك ها هیچ گونه محافظت قابل توجهی ارائه نمی دهند.
در حالی كه این مقاله نشان میدهد استفاده گسترده از ماسك، بجای اینكه بعنوان یك اقدام محافظتی برای افراد سالم عمل كند، زنجیره انتقال را در كسانی كه از ناقل بودن خود آگاه نیستند، محدود و قطع می كند.
این گروه با اعلان اینكه واضح است كه ماسك های پزشكی باید برای كادر درمان استفاده شود، به بررسی میزان فایده ماسك های پارچه ای ساده پرداخت.
محققان می گویند: بااینكه شواهد بررسی كیفی دقیقی در دست نیست، اما برخی داده ها نشان می دهند كه ماسك های پارچه ای تنها ۱۵ درصد از ماسك های جراحی در مسدود كردن راه انتشار ذرات آلوده موثر هستند و پنج برابر بیشتر از عدم استفاده از ماسك تاثیر دارند. بدین سبب اساسا زدن ماسك های پارچه ای بهتر از نزدن ماسك است.
بنابراین اگر یك ماسك پارچه ای حداقل انتقال ذرات ویروس را می كاهد، چرا هنوز تبدیل به یك سفارش عمومی نشده است؟ برای اینكه بنظر می رسد كه عموم مردم قادر به درك چگونگی استفاده ایمن از این ماسك ها نیستند و بعضی از متخصصان همچون سازمان بهداشت جهانی(WHO) می گویند كه آنها می توانند صدمات بیشتری را به بار بیاورند تا اینكه مفید باشند.
"ویلیام كیویل" از دانشگاه ساوتهمپتون با اشاره به سفارش های اخیر WHO در مورد پوشیدن ماسك ها به صورت گسترده، توضیح می دهد: عموم افراد آموزش ندیده بطور مرتب در تلویزیون دیده می شوند كه بطور مداوم ماسك خودرا لمس و جای آنرا روی صورت خود تنظیم می كنند كه این كار سبب می شود خطر تماس با چشم افزایش یابد. در واقع مردم باید از چشمان خود كه مسیری شناخته شده برای ورود ویروس می باشد، محافظت كنند، همان كاری كه كادر درمان با پوشیدن عینك و یا یك نقاب كامل صورت انجام می دهند.
"تریش گرینهال"، متخصص مراقبت های بهداشتی اولیه از دانشگاه آكسفورد می گوید: این استدلال، توانایی عموم مردم در یادگیری چگونگی استفاده صحیح از ماسك های صورت را دست كم می گیرد.
وی اضافه كرد: این استدلال غلط است كه به مردم نمی توان اعتماد كرد كه دستورالعمل های مناسب برای پوشیدن و نگهداری ماسك را دنبال كنند، چونكه افراد هم اكنون بسیار انگیزه دارند تا روش های مناسب برای پوشیدن ماسك را به درستی یاد بگیرند.
محققان دانشگاه كمبریج در این مقاله تاكید می كنند: در صورتیكه استدلال "احساس امنیت كاذب" نامعتبر نیست، اما باید به عموم مردم درباره نحوه استفاده صحیح و ایمن از ماسك های پارچه ای آموزش داد. همانند كمپین های شستشوی دست كه راه اندازی گردید، آموزش جمعی استفاده بی خطر و دفع ماسك ها نیز امكان پذیر است. نكته مهم این است كه اگر یك ماسك در هنگام دفع، آلوده باشد، به این معنا است كه پوشنده را از مبتلاشدن به ویروس محافظت كرده است.
"نیكلاس ماتسون" از موسسه ایمونولوژی درمانی و بیماری های عفونی دانشگاه كمبریج و یكی از نویسندگان این مقاله همین طور به تأثیر روانی پوشیدن گسترده ماسك اشاره می كند. وی می گوید: دیدن پوشیدن ماسك توسط عموم مردم می تواند بعنوان یك یادآوری باارزش برای همه گیر بودن این بیماری باشد.
"ماتسون" نتیجه می گیرد: ما حالا برای ورود به یك روال عادی جدید آماده می شویم. پوشیدن ماسك در ملاء عام می تواند نشان دهنده اتحاد ما در مبارزه با این تهدید مشترك باشد و اهمیت رعایت فاصله گذاری اجتماعی را تقویت كند.




منبع:

1399/01/26
23:44:55
5.0 از 5
2713
تگهای خبر: آمریكا , پژوهشگر , دانش , محققان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
نهایت علم