صدای ارتعاش اتمسفر زمین چگونه است؟

به گزارش نهایت علم مطالعه دانشمندان ˮدانشگاه كیوتوˮ و ˮدانشگاه هاوایی در مانواˮ نشان داده است كه جو كل زمین به شكلی ارتعاش می كند و می لرزد كه بسیار شبیه لرزش های صدای زنگ و زنگوله است.

به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا، محققان این تحقیق، داده های به دست آمده از فشار اتمسفریک طی ۳۸ سال را تحلیل کردند.
دانشمندان در مطالعه خود، که در مجله "Atmospheric Sciences" چاپ شده است، نوعی "موسیقی" در جو را توصیف کرده اند که بعنوان صدایی که قابل شنیدن است، تشخیص داده نمی گردد، بلکه همانند امواج در مقیاس بزرگ فشار اتمسفریک است که جهان را در بر می گیرد و در اطراف خط استوا حرکت می کند و در همان زمان هم در حال حرکت از غرب به شرق و از شرق به غرب است.
فشار اتمسفریک یا فشار هواسپهری که به آن فشار بارومتریک هم می گویند، فشار داخل اتمسفر زمین است.
هر یک از امواج کشف شده توسط دانشمندان، ارتعاش طنین انداز جو جهانی است که دارای خصوصیت های مشابه به صدای زنگ زنگوله است. تقریباً به همان روشی که ماه دارای یک نیروی جزر و مد گرانشی است که بر دریاهای زمین تأثیر می گذارد این مورد بر جو ما هم تأثیر می گذارد.
در کنار تاثیر خورشید، این مورد سبب ایجاد امواج اتمسفریک یا طنین اندازی در آسمان می شود که بعنوان بسته های در حال حرکت پر شده از هوای محکم بسته شده ( moving pockets of tightly packed air) که طول آنها هزاران کیلومتر است، قابل ردیابی هستند.
مطالعه چنین طنین ها و صداهای جوی در قرن ۱۹ توسط فیزیکدان و ریاضیدان فرانسوی پیر- سیمون لاپلاس شروع شد و طی دو قرن بعد هم محققان به ادامه بررسی آن مبحث پرداختند.
در این زمان نظریه لاپلاس اصلاح گردید و این مورد منجر به پیشبینی های دقیق فرکانس امواج در جو شد. با این وجود کشف واقعی این امواج چالشی بوده است که دانشمندان سالهاست برای حل آن سخت در حال تلاشند.
اکنون در این مطالعه جدید، محققان تجزیه و تحلیل مفصلی از مشاهدات فشار جوی هر یک ساعت طی مدت ۳۸ سال را عرضه دادند. در نهایت نتایج مطالعه، ده ها مدل موج را نشان داد که پیش تر در نظریه هم پیشبینی شده بودند.
محققان این مطالعه بر روی بررسی امواج با دوره بین ۲ ساعت و ۳۳ ساعت متمرکز شده بودند. این امواج به صورت افقی و با سرعتی بیشتر از ۱۱۲۷ کیلومتر در ساعت (۷۰۰ مایل در ساعت) در جو حرکت می کنند.
همانطور که در گیف زیر قابل مشاهده می باشد، این امواج یک الگوی شطرنجی از فشار بالا و پایین را هنگام انتشار در سرتاسر جهان ایجاد می کنند.

محققان این مطالعه گفتند: برای این حالت های موج که به سرعت در حال حرکت هستند، فرکانس های مشاهده شده و الگوی جهانی ما مطابق با مواردی است که از لحاظ نظری خیلی خوب پیشبینی شده اند. بررسی بینش لاپلاس و سایر فیزیکدانان پیشگام بعد از گذشت دو قرن بسیار هیجان انگیز است.
محققان می گویند که نه تنها مطالعه آنها "یک مساله طولانی و کلاسیک در علم اتمسفریک" را حل می کند، بلکه راه جدیدی از تحقیقات را هم بر روی آنها گشوده است که می تواند درک آنها از فرایندهای دیگر حرکت امواج در سرتاسر جهان را هم افزایش دهد.

1399/04/21