نهایت علم elmend
با تلاش پژوهشگران آمریكایی صورت گرفت

شكل گیری اولین جنین زنده موش بدون اسپرم و تخمك

شكل گیری اولین جنین زنده موش بدون اسپرم و تخمك

به گزارش نهایت علم پژوهشگران آمریكایی برای اولین بار توانستند بدون احتیاج به اسپرم و تخمك، جنین های زنده ای را در رحم مصنوعی موش ها به وجود آورند.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، رحم های مصنوعی كه بدون اسپرم و تخمك ساخته شده اند، برای اولین بار بعد از كاشت در موش های ماده توانستند جنین های زنده را شكل دهند. در هر حال این رحم ها، ناهنجاری هایی دارند كه قبل از به كار بردن رحم برای به دنیا آوردن نوزاد انسان باید برطرف شود.
رحم های مصنوعی كه در موش ها به كار رفتند، با استفاده از سلول های خاصی معروف به "سلول های بنیادی پرتوان" ساخته شدند كه می توانند هر سه نوع سلول موجود در رحم را تولید كنند.
"جون وو" (Jun Wu)، پژوهشگر "مركز پزشكی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربی" (UTSW) و همكارانش، سلول های بنیادی را به سه سلول رحم تبدیل كردند و با سپس با استفاده از مواد مغذی و محرك های رشد، ساختارهایی مانند رحم به وجود آوردند.
پژوهشگران بعد از این مرحله، رحم های مصنوعی را به بدن موش های ماده انتقال دادند و یك هفته بعد، آنها را با جراحی از بدن موش ها خارج كردند. آزمایش ها نشان دادند كه شكل گیری ساختارهای ابتدایی جنین در رحم شروع شده اما با ناهنجاری هایی همراه می باشد.
وو در اینباره اظهار داشت: ساختار بافت رحم های جدید، به خوبی ساختار رحم های معمولی نبود.

نحوه رشد رحم
گروه های پژوهشی دیگری هم قبل از این، رحم های مصنوعی را از سلول های بنیادی در موش به وجود آوردند اما نتوانستند با موفقیت در بدن موش ها قرار بگیرند یا این كه فقط سلول های جفت را شكل دادند و از عهده تشكیل دو نوع سلول دیگر برنیامدند.
وو افزود: ایجاد و تنظیم رحم های مصنوعی در موش ها، هم اكنون به یك چالش تبدیل گشته و ما در این آزمایش توانستیم جنین هایی را به صورت كامل در رحم مصنوعی شكل دهیم. برای این كار، رحم باید در محیطی غنی از مواد مغذی و محرك های رشد قرار گیرد كه به شرایط بدن شبیه است.
وی ادامه داد: در هر حال، هدف ما از این پژوهش، به دنیا آوردن فرزند نیست. آزمایش توانایی رحم مصنوعی برای رشد، به ما امكان خواهد داد تا واقعی بودن آنها را ببینیم. هدف ما این است كه یك سیستم مقیاس پذیر برای تولید صدها یا حتی هزاران نوع ساختار شبیه به رحم داشته باشیم.
وو افزود: نمونه های رحم مصنوعی باید برای درك بهتر رشد پستانداران، در آزمایشگاه مور مطالعه بیشتری قرار بگیرند.
این پژوهش، در مجله "Cell" به چاپ رسید.



1398/07/26
18:12:45
5.0 از 5
4056
تگهای خبر: آمریكا , پژوهشگر , تولید , چاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
نهایت علم