نهایت علم elmend
معاون فضای مجازی صداوسیما:

تبلیغ شبكه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی ممنوع گردید

تبلیغ شبكه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی ممنوع گردید

معاون فضای مجازی رسانه ملی با تکیه بر نقش سازمان صدا و سیما در حکمرانی فضای مجازی از ابلاغ مصوبه ای اطلاع داد که تبلیع شبکه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی را ممنوع کرده است.


به گزارش نهایت علم به نقل از مهر، فعالان فضای مجازی پاک در چهل و ششمین محفل هم افزایی به بررسی جایگاه و نقش صدا و سیما در حکمرانی فضای مجازی پرداختند و مسئولیت هایی که این سازمان در این حوزه برعهده دارد را مورد چالش قرار دادند. در این جلسه مبحث ماهیت حکمرانی جدید در فضای مجازی و ضرورت اقناع و آموزش به عموم توسط سازمان صدا و سیما، از جانب فعالان فضای مجازی مورد مطالبه قرار گرفت و ترویج شبکه های اجتماعی خارجی همچون اینستاگرام و توئیتر در رسانه ملی مورد انتقاد واقع شد. فعالان فضای مجازی پاک معتقدند که محورسازی سازمان صدا و سیما از شبکه های اجتماعی خارجی و هدایت مردم برای حضور در شبکه هایی مانند اینستاگرام و توئیتر باید اصلاح گردد. در این حوزه غلامرضا نوری معاون فضای مجازی رسانه ملی با دفاع از عملکرد سازمان صداوسیما در رویارویی با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی خارجی، تصریح کرد: آیین نامه جدیدی ابلاغ گردیده که مطابق با آن، ضوابط تبلیغ پلت فرم های خارجی و داخلی در برنامه های رسانه ملی مشخص شده است. بدین سان تبلیغ اینستاگرام و توئیتر غیرقانونی بوده اما اسم بردن از پیام رسان های داخلی هیچ اشکالی نخواهد داشت. فضای مجازی، مدل حکمرانی در دنیا را تغییر داد نوری ضمن اشاره به فرمایشات رهبری در دیدار با اعضای شورایعالی فضای مجازی در خصوص مسائل راهبردی حاکمیت فضای مجازی، عنوان کرد: مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری، فضای مجازی ما را وارد یک مرحله تمدنی جدید می کند و مدل حکمرانی در دنیا به واسطه این فضا در حال تغییر است. وی با اشاره به اینکه تغییر مدل حکمرانی، یک تحول بزرگ در دنیا است و ما باید آنرا بپذیریم، افزود: متأسفانه در کشور، برداشت از این سطح تحول در حکمرانی، متفاوت می باشد و ما در این عرصه در جهل مرکب قرار داریم و از بسیاری از سوال ها و جواب ها بی خبریم. معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما با تکیه بر اینکه باید حتما ارکان قدرت جدید را متناسب با اهداف انقلاب بشناسیم و تعریف نماییم و آنرا توسعه دهیم، تصریح کرد: در سطح عملیاتی هم باید متوجه مصداق های «شرایط جنگی در فضای مجازی» باشیم و با مدیریت فرهنگ و افکار عمومی بر این فضا، اعمال قدرت نماییم. نقش هدایت فکری رسانه ملی در فضای مجازی نوری اظهار داشت: در مدل حکومت دینی که تجلی آن در منظومه فکری امام خمینی و مقام معظم رهبری دیده می شود و عینیت آن در قانون اساسی است، ما پذیرفتیم که نهادی به نام سازمان صدا و سیما و به معنای جامع تر، رسانه ملی از نهادهای مسئول در هدایت فکری جامعه و متولی مدیریت فرهنگ و افکار عمومی است. در فضای مجازی هم ما معتقدیم که سازمان صدا و سیما همین مأموریت را دارد. وی ادامه داد: سازمان صداوسیما برای مدیریت فرهنگ و افکار عمومی در فضای مجازی دو نهاد «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر» را بعنوان تنظیم گر این حوزه و هم «معاونت فضای مجازی» را برای مأموریت های عملیاتی تر، تشکیل داده است. نوری با تکیه بر اینکه در مدل حکمرانی جدید، بحث مدیریت فرهنگ و افکار عمومی بعنوان یکی از ارکان قدرت، احتیاج به باز معماری دارد، تصریح کرد: تا پیش از این فنآوری برودکست، انحصاری بزرگی را در لایه تکنولوژی برای سازمان صداوسیما به وجود آورده بود و توانسته بود با تاکید بر این تکنولوژی، خویش را محفوظ نگه دارد اما شبیه این مدل، در کشورهای دیگر دیده نمی گردد. مسائل شورایعالی فضای مجازی باید از جنس حکمرانی باشد وی اظهار داشت: ما احتیاج به بازمعماری رسانه ملی، مبتنی بر فرصت های آینده داریم. بخشی از این برنامه به معاونت فضای مجازی صدا و سیما بازمی گردد. در این حوزه نقشه راهی آماده کردیم و برنامه هایی در دست انجام داریم. اما اصل مسئله حکمرانی، مسئله شورایعالی فضای مجازی است که به نظر می آید به اندازه کافی در این عرصه ورود نکرده است. معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما با تکیه بر اینکه البته مسئله حکمرانی فضای مجازی تنها در ارتباط با سازمان صدا و سیما نیست و مسئله حکمرانان است، افزود: جایی که باید این حکمرانی جدید را بشناسد و همه را از جهل خارج کند، شورایعالی فضای مجازی و در چارچوب قرارگاه مرکز ملی فضای مجازی است. نوری با تکیه بر ضرورت حفظ ارزش ها در فضای پلتفرمی فعلی اظهار داشت: آنچه که مردم می خواهند و حتی آن چیزی که فعالان واقعی فضای مجازی یا اکثریت، بر آن تاکید دارند این نیست که چارچوب های فرهنگی ما در این فضا تغییر کند؛ این شعار نیست و ناظر به یک سری داده ها از پایش های رسمی است که توسط مراکز و مراجع رسمی از رفتار مردم در برخی از محتواها یا حتی پلت فرم ها انجام شده است. اکثریت مردم نمی خواهند که ما از اصولمان بگذریم. وی ضمن اشاره به فعالیتهایی که تولیدکنندگان نیمه حرفه ای معروف به اینفلوئنسر در پلت فرم هایی مانند اینستاگرام و لایکی دارند، اظهار داشت: حتی در این فضا هم که بعضی از هنجارها، گرفتار تلاطم است و بعضاً از چارچوب خارج می شود، آنهایی در حال رشد هستند که چارچوب ها و اصول نظام را رعایت می کنند. وی ضمن اشاره به اینکه صاحبان پلت فرم در این فضا اعمال حاکمیت می کنند، اظهار داشت: برای مثال صاحب پلت فرم در کشور آمریکا تشخیص داده که ID رئیس جمهور مستقر آن کشور را غیرفعال نماید و در این حوزه دیگر منتظر نظر مثلاً شورای امنیت و یا مرکز و… نمی ماند. صاحب پلت فرم تشخیص داده که پست های حاج قاسم را حذف کند و این اعمال قانون در لایه پلت فرم ها قابل اجرا نیست. تعریف ۶ زیست بوم پایه قلمرو فرهنگ و افکار عمومی در فضای مجازی معاون فضای مجازی صدا و سیما در مورد برنامه های این معاونت در قلمرو فرهنگ و افکار عمومی در فضای مجازی، اظهار داشت: ما ۶ زیست بوم پایه در این حوزه تعریف کرده ایم که ۸۰ درصد عرصه فرهنگ و افکار عمومی در فضای مجازی را شامل می شود؛ همچون میتوان به زیست بوم محتوای حرفه ای که شامل پلت فرم هایی مانند VOD ها و IPTV ها می شود اشاره نمود و هم زیست بوم محتوای مردمی که در ارتباط با پلت فرم های کاربرپایه می شود. الان بازیگر بزرگ حوزه IPTV که در داخل سازمان صدا و سیما فعالیت دارد، ۷ میلیون نصب و ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر یکتای ماهانه را به ثبت رسانده و حتی ۱.۵ میلیون نفر، کاربر خارج از کشور دارد. نوری اظهار داشت: در حوزه زیست بوم محتوای مردمی که در ارتباط با پلت فرم های کاربرپایه بر اساس تولید و مصرف محتوا می شود، متأسفانه پلت فرم های خارجی حضور پررنگ تری دارند و به نظر می آید که اراده تغییر این فضا در کشور وجود ندارد. وی تصریح کرد: تا زمانی که پلت فرم های خارجی مانند اینستاگرام بدون قاعده در کشور فعال می باشند، فعالیت در زمین آنها کار سخت و غیرقابل مدیریت است. ممنوعیت تبلیغ شبکه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی وی در پاسخ به این سؤال که چرا تمام شبکه های رسانه ملی نسبت به تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام می کنند و حتی دیده شده که پخش همزمان IGTV دارند، اظهار داشت: این مورد اخیراً در رسانه ملی عنوان شد و بر مبنای آن، آیین نامه ضوابط تبلیغ پلت فرم خارجی و داخلی، ابلاغ گردید. مطابق این آیین نامه تبلیغ و آوردن نام شبکه اجتماعی خارجی در رسانه ملی غیرقانونی شده است اما نام بردن از پیام رسان های داخلی هیچ اشکالی ندارد و بحث های مالی و تبلیغاتی هم دیگر برای آنها مطرح نیست. نوری ضمن اشاره به اینکه پیش از این در بعضی بخش های خبری و برنامه ای، تخلفاتی در زمینه ترویج اینستاگرام وجود داشت و به شکلی این فضا رها شده بود، اظهار داشت: اما الان این مورد مطرح نیست و مدیریت نظارت و عرضه مجوز به شبکه ها برای حضور در شبکه های اجتماعی، بوجود آمده است و وضعیت را هر ماه و هر هفته پایش و گزارش می کند. معاون فضای مجازی صدا و سیما تصریح کرد: مدیران سازمان صدا و سیما به هیچ وجه دنبال رواج پلت فرم خارجی نیستند. امکان دارد موارد استثنایی در این حوزه هم وجود داشته باشد اما باید توجه داشت که ما در مورد سازمانی حرف می زنیم که اگر تعداد شبکه هایش را در ۲۴ ساعت ضرب نماییم، اینکه در گوشه ای اتفاقی بیافتد، عجیب نیست. ازاین رو اگر در مشاهده یک تخلف، کار ژورنالیستی صورت گیرد، از قاعده انصاف خارج است. وی اظهار داشت: پیش از این در یک سری برنامه ها لوگوی اینستاگرام می آمد. اما الان گفته می شود که «ما را در صفحات مجازی دنبال کنید»، این قابل دفاع است. واژه قانونی در صدا و سیما هم همین است. به این مفهوم که برنامه مذکور فقط در اینستاگرام پیج ندارد و در پلت فرم های داخلی هم حضور دارد. نوری خاطرنشان کرد: تا زمانی که پلت فرم های خارجی در کشور فعال می باشند و عرصه حضور مردم محسوب می شوند، ما هم باید در آنها حضور داشته و اثرگذار باشیم. صدا وسیما اجازه حضور در هیچیک از پلت فرم های فیلتر شده را ندارد. اما در پلت فرم خارجی که متأسفانه به خاطر سهل انگاری ها در دسترس می باشد و افکار عمومی و فرهنگ مردم در آنجا در حال شکل گرفتن است، باید حضور داشته باشد. وی اظهار داشت: ما از ترویج این شبکه ها بیزار هستیم اما متأسفانه فضا توسعه پیدا کرده و ما معتقدیم نباید مردم را بی پناه رها کرد. معاونت فضای مجازی صدا و سیما درباره تکلیف رسانه ملی در مصوبه شورایعالی فضای مجازی در خصوص مقابله با اخبار جعلی اظهار داشت: اصل کار به دوش وزارت ارشاد است و تکلیف صدا و سیما در این مصوبه، ارتقا تاب آوری جامعه از اخبار جعلی است. به این مفهوم که رسانه ملی باید با انتشار بموقع اخبار و فعالیتهای برودکستی و ارتقای سواد رسانه ای، تاب آوری مردم را به اخبار جعلی بالا ببرد. وی ادامه داد: ما اخیراً در جهت بالا بردن سواد رسانه ای جامعه با حضور نمایندگانی از مرکز ملی فضای مجازی، شورایی در معاونت فضای مجازی سیما تشکیل داده ایم. در تفهیم مفهوم کلان نظریه حکمرانی عقب افتادیم در این جلسه پرهام فرهنگ وصال کارشناس حقوق بین الملل هم اظهار داشت: باید با این حقیقت روبرو شویم که تلاشی که در زمینه فضای مجازی در حال انجام می باشد به یک دلیل عمده به نتیجه ای که باید منتج نخواهد شد. آن دلیل هم این است که ما به صورت کلی در نظریه رسانه، نظریه اقتصاد و متأسفانه حتی در نظریه حکمرانی در مفهوم کلان، عقب افتادیم و دلیل اینکه چرا شاهد پیشرفت سکوهای داخلی نیستیم، این است که این سکوها در ذات بستر اقتصاد سرمایه داری به وجود آمده اند و میوه های آن درخت محسوب می شوند. اما ما از یک سو می خواهیم آن درخت را نداشته باشیم و از طرفی می خواهیم سرمایه هایی داشته باشیم که برای خودمان باشد و از آن جنس نباشد. فرهنگ وصال تصریح کرد: ما شاهد چند نقض تئوریک هستیم که درهم تنیده شده است. ما اگر روزی روزگاری بتوانیم حتی از اینستاگرام همه فاصله بگیریم چون این خشت اول کج است، نهایتاً پیام رسان های ما همان اینستاگرام را باز تولید خواهند کرد. وی تصریح کرد: اینستاگرام متعلق به ما نیست و فرهنگ و هویت غالبی که به وجود می آورد و انسان را شکل می دهد مورد پذیرش ما نیست. یعنی ما اگر نهایتاً در این راه موفق بشویم با نبود سبقه و عقبه تئوریک درست، نهایتاً همان اینستاگرام مال خودمان را خواهیم داشت. این کارشناس اظهار داشت: راهکار برون رفت از این فضا تولید محتوا است، اما تولید محتوایی که تولیدکننده آشنا به سبقه در ارتباط با تولید باشد. برای این دوران گذار، تولید محتوای هوشمند و نه شعار زده توسط مجموعه ای آشنا، دغدغه مند و مسلط بر نظریه های قضیه، می تواند راهکار درستی باشد.


منبع:

1399/12/15
12:33:11
0.0 از 5
1199
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
نهایت علم