نهایت علم elmend

كشف مكانیسم مؤثر در مغز برای مبارزه با آلزایمر

كشف مكانیسم مؤثر در مغز برای مبارزه با آلزایمر

به گزارش نهایت علم پژوهشگران ˮدانشگاه هارواردˮ در مطالعه اخیرشان موفق به كشف مكانیسم اساسی جریان خون در مغز شده اند.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا، مكانیسمی كه دانشمندان موفق به شناسایی آن شده اند، می تواند نقش مهمی در مبارزه با بیماری آلزایمر ایفا كند.
بتازگی دانشمندان علوم اعصاب دانشكده پزشكی دانشگاه هاروارد موفق به كشف مكانیسم كنترلی در مغز موش ها شده اند كه این مكانیسم می تواند جریان خون در مغز را تنظیم كند تا فعالیت تمام بخش های مغز یكسان باشد.
آزمایشات دانشمندان نشان میدهد كه چگونه سرخرگ های مغز بطور فعال اعصاب عروقی را در پاسخ به كارهای عصبی تنظیم می كنند و همین طور پروتئینی به نام" Mfsd2a " كه قبلاً بعنوان یك تنظیم كننده مهم سد خونی مغزی شناخته شده بود، نقش مهمی را در پروسه تنظیم فعالیت اعصاب عروقی نیز ایفا می كند.
سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشكی (BBB) محدوده جداكننده بین مایع برون سلولی مغز در سیستم اعصاب مركزی و جریان خون گردشی در بدن است، بطوریكه اگر مواد رنگی به درون خون تزریق شود، می توان مشاهده كرد كه از این ماده درون مغز اثری دیده نمی گردد. این پرده یا سد از مویرگ های ویژه تشكیل شده كه بر خلاف ساختار عادی در مویرگ ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال محكم است و در نتیجه خیلی از مولكول ها و ریز مولكول ها و همین طور باكتری ها قادر به گذشتن از آنها (از طریق انتشار) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند.
"چنگهوا گو"، (Chenghua Gu) نویسنده اصلی این مطالعه و استاد عصب شناسی "موسسه بلاواتنیك"، اظهار داشت: حالا ما درك كاملا واضح و شفافی در مورد مكانیسم های درگیر در تنظیم اعصاب عروقی داریم و این ما را در موقعیتی قرار می دهد كه بتوانیم این پروسه را تشریح نماییم و مشخص نماییم كه آیا اختلالات عصبی عروقی كه در بیماری هایی مانند آلزایمر مشاهده می نماییم، نتیجه اختلال در این پروسه است یا خیر.



1398/12/08
14:39:32
5.0 از 5
3209
تگهای خبر: پژوهشگر , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
نهایت علم