نهایت علم elmend
پس از جرم سیگار شكل سماوی

وجود دومین جرم میان ستاره ای هم تایید شد

وجود دومین جرم میان ستاره ای هم تایید شد

به گزارش نهایت علم چندی قبل ستاره شناسان یك ستاره دنباله دار را رصد كردند و احتمال دادند این ستاره، دومین جرم میان ستاره ای باشد كه تابحال كشف شده است اما حالا ستاره شناسان اعلام و تایید كردند آن جرم عجیب و مرموز كه با سرعت بسیار زیاد در حال عبور از كنار منظومه شمسی است قطعا یك دنباله دار از فضای عمیق است.


به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، زمانی كه این جرم ماه گذشته رصد شد او را "C/۲۰۱۹ Q۴" نامیدند اما حالا بنابر گفته های "اتحادیه بین المللی نجوم"(IAU) این دنباله دار "۲۱ بوریسف"(I/Borisov۲ ) نام گرفته است برای اینكه ماه گذشته "گنادی بوریسف"(Gennady Borisov) از "رصدخانه نجوم كریمیان"(Crimean Astrophysical Observatory) این جسم را كشف كرد. جسم مذكور رسما دومین جرم شناخته شده بین ستاره ای(پس از جرم سیگار شكل موسوم به اموآموا) است كه از منظومه شمسی ما عبور می كند.




ستاره شناسان دریافتند كه این جرم، بیرون از "مسیر حركت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین" یا "دایرةالبروج" قرار دارد و با زاویه ۴۰ درجه و سرعت ۱۵۰ هزار كیلومتر بر ساعت به سمت داخل منظومه شمسی در حال حركت است. فارنوچیا اظهار داشت: سرعت بالای حركت این ستاره دنباله دار نشان داده است كه این جرم آسمانی باردیگر به فضای میان ستاره ای بازخواهد گشت.
براساس گفته "اتحادیه بین المللی نجوم" بعضی از ستاره شناسان با تجهیزات كافی قادر به مشاهده جدیدترین بازدید كننده از سیستم خورشیدی ما طی ماه های آینده هستند، برای اینكه مقرر است در ماه های آینده در فاصله نزدیكی از ما قرار گیرد.
"گونزالو تانكردی"(Gonzalo Tancredi) رئیس اتحادیه بین المللی نجوم و ستاره شناسی اظهار داشت: تخمین هایی در مورد میزان روشنایی این ستاره دنباله دار بین ستاره ای زده ایم اما بطور قطع درباره روشنایی آن مطمئن نیستیم اما طی ماه های آیند با ابزار پیشرفته قادر به مشاهده آن خواهیم بود.
به گزارش "سی بی اس نیوز" طول این دنباله دار 2 تا 16 كیلومتر است و در اواسط ماه دسامبر روشنایی آن نیز به اوج خود خواهد رسید و توسط تلسكوپ های معمولی نیز قابل مشاهده می باشد.


ستاره شناسان می گویند دنباله دار "۲۱ بوریسف" دارای بیشترین "مدار هذلولی"(hyperbolic orbit) نسبت به هزاران ستاره دنباله دار مشاهده شده را دارد و این دنباله دار دومین جسم بین ستاره ای است كه از منظومه شمسی ما عبور كرده است. نخستین جرم "اوموآموا"(Oumuamua) بود. اوموآموا اولین جرم بین ستاره ای شناخته شده است كه مسیر حركت آن از منظومه شمسی می گذرد. اوموآموا در یك مسیر بسیار سهموی(هیپربولیك) توسط "رابرت وریك" در ۱۹ اكتبر ۲۰۱۷، چهل روز بعد از دور زدن خورشید كشف شد.
زمانی كه "راب وریك"(Rob Weryk) محقق رصدخانه هاوایی به بررسی آن پرداخت و همین طور داده هایی از رصدخانه آژانس فضایی اروپا در جزایر قناری انتشار یافت، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند كه این یك جرم فضایی عادی محسوب نمی گردد. بیشتر اجرام فضایی در یك مدار مشخص و مشابه به دور خورشید می گردند كه اكثرا بیضوی هستند اما در ارتباط با اوموآموا داستان متفاوت می باشد. این جرم ۴۰۰ متری كه با سرعت ۹۵ هزار كیلومتر بر ساعت در حال حركت است مدار بیضوی ندارد و مسیر حركت آن شبه سهمی است.
به گفته كارشناسان ۲۰ هزار سال طول می كشد تا دنباله دار" ۲۱ بوریسف" از منظومه شمسی ما بیرون رود.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

1398/07/03
19:55:15
5.0 از 5
4047
تگهای خبر: آینده , بین المللی , پژوهشگر , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
نهایت علم